Szkolenie adresowane jest do dyrekcji personalnej, dyrektorów i zarządów firm oraz osób, które aktywnie zarządzają systemami personalnymi, szczególnie systemami ocen pracowniczych.
Szkolenie przeznaczone jest wyłącznie dla osób pełnoletnich.
Minimalna liczebność grupy: 10
Liczba godzin lekcyjnych: 16
Efekty kształcenia
- prezentacja zasad budowania efektywnego systemu ocen okresowych
- trening umiejętności konstruowania narzędzi oceny pracownika
- trening umiejętności przeprowadzania rozmowy oceniającej
- prezentacja możliwości wykorzystania wyników oceny pracowniczej
- prezentacja metod doskonalenia kadr w przedsiębiorstwie
- trening umiejętności tworzenia efektywnego systemu doskonalenia kadr
Przedmiot i treści kształcenia
- System ocen
- Specyfika
- Skuteczność systemu ocen okresowych
- Budowanie efektywnego systemu ocen
- Elementy systemu ocen
- Korzyści systemu ocen
- Cele systemu ocen
- Zasady realizowania procesu oceny
- Etapy procesu oceny
- Operacjonalizacja kryteriów oceny
- Kompetencje
- Etapy tworzenia systemu ocen
- Opisy stanowisk
- Kryteria ocen i wyznaczniki behawioralne
- Czynniki podlegające ocenie
- Zasady tworzenia systemów ocen, okresowych
- Metody oceny
- Relatywne (porównanie parami, rozkład normatywny, ranking) – korzyści i ograniczenia
- Absolutne (ocena opisowa, punktowa skala ocen/ skale graficzne, skale behawioralne i Assessment center, 360, 180)
- Samoocena
- Ocena oparta na kompetencjach
- Bariery wdrożenia systemów ocen okresowych
- Rola kadry menedżerskiej w wprowadzeniu systemów ocen okresowych
- Zmiana organizacyjna
- Zachowania pracowników
- Rola związków zawodowych w procesie tworzenia i wdrażania systemu ocen okresowych
- Tworzenie arkuszy ocen okresowych
- Błędy w tworzeniu arkuszy
- Przykładowe arkusze ocen – analiza i tworzenie
- Rozmowy oceniające
- Cele rozmowy oceniającej
- Etapy rozmowy oceniającej
- Przygotowanie się do rozmowy
- Sterowanie przebiegiem rozmowy
- Błędy w rozmowach
- Symulacje rozmów oceniających
- Trening umiejętności komunikowania się w sytuacji oceny
- Podstawy komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- Indywidualne style komunikacyjne
- Bariery skutecznego komunikowania się i metody ich przezwyciężania
- Umiejętność aktywnego słuchania
- Reguły zachowań asertywnych
- Przezwyciężanie sytuacji konfliktowych
- Wdrożenie systemów ocen okresowych
- Pilotaż
- Regulamin
- Wykorzystanie wyników systemów ocen okresowych
- Ocena potencjału kadrowego w kontekście polityki personalnej
- Efektywny system doskonalenia kadr i jego składniki
- Identyfikacja potrzeb szkoleniowych, plany szkoleń
- Ścieżki kariery
- Planowanie rozwoju kadr
Metody dydaktyczne i forma realizacji zajęć
- ćwiczenia praktyczne, gdzie uczestnicy: dużo piszą, dużo mówią, uczą się konkretnych technik
- prezentacja
- dyskusja
- mini wykład połączony z prezentacjami multimedialnymi
Szkolenie kończy się zaliczeniem. Uzyskanie zaliczenia (lub jego brak) pojawia się na certyfikacie ukończenia szkolenia. Warunkiem ukończenia szkolenia przez uczestnika jest obecność na wszystkich zajęciach.