Cel studiów
- Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu psychologii i pedagogiki, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji (w tym patologizacji życia społecznego), wychowania, nauczania i uczenia się.
- Przygotowanie do posługiwania się nowoczesną wiedzą z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej oraz doskonalenia własnego warsztatu pracy zgodnie z wybraną specjalnością.
- Kształtowanie umiejętności komunikacji przy użyciu różnych kanałów i technik, zarówno z podmiotami działalności pedagogicznej jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie opiekuńczo-wychowawczym oraz innymi specjalistami wspierającymi ten proces.
- Wyposażenie w zdolność refleksyjności i wrażliwości etycznej oraz postawę prospołeczną i poczucie odpowiedzialności.
- Organizowanie warunków do doskonalenia umiejętności radzenia sobie na rynku pracy.
Umiejscowienie kierunku w dyscyplinie/dyscyplinach naukowych, do których odnoszą się efekty uczenia się: pedagogika, psychologia, nauki socjologiczne, filozofia, nauki prawne, matematyka, informatyka.
Wskazanie dyscypliny wiodącej: pedagogika
Charakterystyki drugiego stopnia PRK efektów uczenia się – objaśnienie symboli:
P6 lub P7 (przed podkreślnikiem) – poziom PRK (6 – studia pierwszego stopnia, 7 – studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie)
S (przed podkreślnikiem) – charakterystyka typowa dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego
W (po podkreślniku) – wiedza (kategoria opisowa)
G – głębia i zakres
K – kontekst
U (po podkreślniku) – umiejętności (kategoria opisowa)
W – wykorzystanie wiedzy
K – komunikowanie się
O – organizacja pracy
U – uczenie się
K (po podkreślniku) – kompetencje społeczne (kategoria opisowa)
K – krytyczna ocena
O – odpowiedzialność
R – rola zawodowa
Kierunkowe efekty uczenia się – objaśnienia symboli:
PED (przed podkreślnikiem) – kierunkowe efekty uczenia się
W – kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K (po podkreślniku) – kategoria kompetencji społecznych
01, 02, 03 i kolejne – numer efektu uczenia się
Symbol kierunkowego efektu uczenia się | Efekty uczenia się dla kierunku studiów Pedagogika Po zakończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika absolwent: |
Odniesienie do charakterystyk dla kwalifikacji na poziomie 6 PRK |
---|---|---|
WIEDZA | ||
PED_W01 | zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie dyscyplin pokrewnych | P6S_WG |
PED_W02 | ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk | P6S_WG |
PED_W03 | ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw | P6S_WG |
PED_W04 | zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej | P6S_WG |
PED_W05 | ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym | P6S_WK |
PED_W06 | ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach | P6S_WG |
PED_W07 | ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach | P6S_WG |
PED_W08 | ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń | P6S_WG |
PED_W09 | zna różne koncepcje wychowania i edukacji, ich źródła, uwarunkowania, następstwa i konsekwencje wyboru każdej z nich, a także generowane przez nie trudności | P6S_WK |
PED_W10 | ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących | P6S_WG |
PED_W11 | zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania | P6S_WG |
PED_W12 | ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody | P6S_WG |
PED_W13 | ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorie i metodykę, ich wzajemne związki oraz specyfikę w powiązaniu ze studiowaną specjalnością | P6S_WG |
PED_W14 | ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, postawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i/lub pomocowych | P6S_WK |
PED_W15 | ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej | P6S_WK |
PED_W16 | ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej, zwłaszcza w odniesieniu do studiowanej specjalności | P6S_WG |
PED_W17 | ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, ich praktyczne uwarunkowania oraz realizacje | P6S_WG |
PED_W18 | ma elementarną wiedzę na temat projektowania i kontrolowania ścieżki własnego rozwoju | P6S_WG |
PED_W19 | ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w tym zagadnień z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego | P6S_WK |
UMIEJĘTNOŚCI | ||
PED_U01 | potrafi opisywać, na podstawie własnej obserwacji, różne przejawy zachowań w wybranym przez siebie obszarze społecznej praktyki | P6S_UW |
PED_U02 | potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań | P6S_UW |
PED_U03 | potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną dotyczącą metod, procedur i dobrych praktyk w odniesieniu do konkrektnych sytuacji pedagogicznej praktyki(opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej, kulturalnej, pomocowej) | P6S_UW |
PED_U04 | potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł ( w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) | P6S_UW |
PED_U05 | posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań | P6S_UW |
PED_U06 | potrafi w sposób klarownych i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin | P6S_UK |
PED_U07 | ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób klarowny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów | P6S_UK |
PED_U08 | posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów | P6S_UK |
PED_U09 | potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej | P6S_UK |
PED_U10 | potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań | P6S_UK |
PED_U11 | potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz całożyciowego uczenia się | P6S_UK |
PED_U12 | potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych | P6S_UK |
PED_U13 | potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych | P6S_UK, P6S_UO |
PED_U14 | potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu | P6S_UU |
PED_U15 | Potrafi posługiwać się językiem obcym w zakresie pedagogiki oraz nauk pokrewnych, zgodne z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego | P6S_UK |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||
PED_K01 | ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | P6S_KR |
PED_K02 | docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych | P6S_KK |
PED_K03 | ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki | P6S_KO |
PED_K04 | ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej | P6S_KO, P6S_KR |
PED_K05 | dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki | P6S_KR |
PED_K06 | jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, potrafi rozwiązywać problemy etyczne w tym zakresie ma przekonanie o konieczności przestrzegania norm etycznych związanych z pełnieniem roli studenta, badacza i nauczyciela | P6S_KR |
PED_K07 | jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w tej dziedzinie | P6S_KR |
PED_K08 | odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne | P6S_KO, P6S_KR |