Cel studiów
- Umożliwienie zdobycia poszerzonej wiedzy z zakresu psychologii i pedagogiki, pozwalającą na pogłębienie rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania-uczenia się.
- Przygotowanie do posługiwania się nowoczesną wiedzą z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej oraz doskonalenia własnego warsztatu pracy.
- Kształtowanie umiejętności komunikacji przy użyciu różnych kanałów i technik, zarówno z podmiotami działalności pedagogicznej jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz innymi specjalistami wspierającymi ten proces.
- Wyposażenie w pogłębioną zdolność refleksyjności i wrażliwości etycznej oraz postawę prospołeczną i poczucie odpowiedzialności.
- Organizowanie warunków do doskonalenia umiejętności radzenia sobie na rynku pracy.
Umiejscowienie kierunku w dyscyplinie/dyscyplinach naukowych, co do których odnoszą się efekty uczenia się: pedagogika, psychologia, nauki socjologiczne, filozofia, nauki prawne, matematyka.
Wskazanie dyscypliny wiodącej: Pedagogika
Charakterystyki II stopnia PRK efektów uczenia się – objaśnienia znaczeń symboli:
P6 lub P7 – poziom PRK (6 – studia pierwszego stopnia, 7 – studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie)
S – charakterystyka typowa dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego
W – wiedza (kategoria opisowa)
G – głębia i zakres
K – kontekst
U – umiejętności (kategoria opisowa)
W – wykorzystanie wiedzy
K – komunikowanie się
O – organizacja pracy
U – uczenie się
K – kompetencje społeczne(kategoria opisowa)
K – krytyczna ocena
O – odpowiedzialność
R – rola zawodowa
N – przygotowanie do zawodu nauczyciela
Kierunkowe efekty uczenia się – objaśnienia znaczeń symboli:
PED (przed podkreślnikiem) – kierunkowe efekty uczenia się
W – kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K – kategoria kompetencji społecznych
O1, 02, 04 i kolejne – numery efektów uczenia się
Symbol kierunkowego efektu uczenia się | Efekty uczenia się dla kierunku Pedagogika Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku Pedagogika absolwent |
Odniesienie do charakterystyk dla kwalifikacji na poziomie 7 PRK |
---|---|---|
WIEDZA | ||
PED_W01 | zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym | P7S_WG |
PED_W02 | ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk | P7S_WG, P7S_WK |
PED_W03 | ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania | P7S_WG |
PED_W04 | ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) | P7S_WG, NW |
PED_W05 | ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę | P7S_WG |
PED_W06 | ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym | P7S_WG |
PED_W07 | ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych | P7S_WG |
PED_W08 | ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych | P7S_WG |
PED_W09 | ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych | P7S_WK |
PED_W10 | ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach | P7S_WG, P7S_WK, NW |
PED_W11 | ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii | P7S_WG, NW |
PED_W12 | ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych | P7S_WG |
PED_W13 | ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących | P7S_WG |
PED_W14 | ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów | P7S_WK, NW |
PED_W15 | ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach | P7S_WK, NW |
PED_W16 | ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej | P7S_WK |
UMIEJĘTNOŚCI | ||
PED_U01 | posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych | P7S_UW |
PED_U02 | potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych | P7S_UW, NU |
PED_U03 | potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych | P7S_UW |
PED_U04 | potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych | P7S_UK, NU |
PED_U05 | posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi | P7S_UK |
PED_U06 | posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki | P7S_UW |
PED_U07 | ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań | P7S_UW, NU |
PED_U08 | potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych | P7S_UW |
PED_U09 | potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych | P7S_UK |
PED_U10 | potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych | P7S_UW |
PED_U11 | potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie | P7S_UU, NU |
PED_U12 | potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole | P7S_UO |
PED_U13 | potrafi posługiwać się językiem obcym w zakresie pedagogiki oraz nauk pokrewnych, zgodne z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego | P7S_UK |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||
PED_K01 | ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego | P7S_KK, NK |
PED_K02 | jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę | P7S_KR |
PED_K03 | docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga | PS7_KK |
PED_K04 | utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych | P7S_KK |
PED_K05 | jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych | P7S_KR |
PED_K06 | odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych | P7S_KR |
PED_K07 | jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne | P7S_KO |
PED_K08 | ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata | P7S_KR |