I. Postanowienia ogólne
- Studenci Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, zwanej dalej „Uczelnią” tworzą Samorząd Studencki, działający na podstawie Regulaminu, uchwalonego przez Radę Uczelnianą Samorządu Studentów.
- Samorząd Studencki jest wyłącznym reprezentantem ogółu studentów Uczelni.
- Samorząd studencki działa przez swoje organy, w tym:
1) Radę Uczelnianą Samorządu Studenckiego,
2) Prezydium Rady Uczelnianej Samorządu Studenckiego,
3) Przewodniczącego Rady Uczelnianej Samorządu Studentów. - Rada Uczelniana Samorządu Studentów jest organem uchwałodawczym Samorządu Studenckiego MWSE w rozumieniu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
- Do zadań Rady Uczelnianej Samorządu Studentów należy reprezentowanie ogółu studentów w sprawach dotyczących studiów, funkcjonowania Uczelni i innych spraw studenckich przed organami Uczelni w oparciu o przepisy określone w:
1) Ustawie z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 r., poz. 1668 z późn. zm.),
2) Statucie Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie,
3) Regulaminie Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie,
4) Regulaminie Rady Uczelnianej Samorządu Studentów. - Do podstawowych zadań RUSS należy w szczególności:
1) obrona praw i interesów studentów,
2) reprezentowanie studentów wobec władz uczelni oraz wyrażanie opinii w ich imieniu,
3) reprezentowanie studentów w organizacjach studenckich i młodzieżowych, w szczególności na Forum Uczelni Niepublicznych oraz w Parlamencie Studentów Rzeczypospolitej Polskiej,
4) szkolenie studentów we współpracy z Parlamentem Studentów RP w zakresie praw i obowiązków studenta,
5) zarządzanie środkami przeznaczonymi przez Uczelnię na cele Samorządu,
6) prowadzenie działalności w zakresie spraw socjalno-bytowych i kulturalnych studentów,
7) inicjowanie i popieranie aktywności studentów, a w szczególności w zakresie działalności naukowej, kulturalnej, artystycznej i sportowej,
8) przedstawienie Rektorowi propozycji i spostrzeżeń dotyczących planów i programów nauczania oraz potrzeb studentów,
9) przeprowadzanie wyboru kandydatów do organów Kolegialnych Uczelni. - Oficjalnym skrótem Rady Uczelnianej Samorządu Studentów Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie jest „RUSS MWSE w Tarnowie”.
- RUSS posiada swoje logo. Logo RUSS znajduje się w załączeniu do tego regulaminu.
- Samorząd studencki decyduje w sprawach rozdziału środków finansowych przeznaczonych przez uczelnię na sprawy studenckie. Samorząd studencki sporządza sprawozdanie z rozdziału środków finansowych i rozliczenie tych środków nie rzadziej niż raz w roku akademickim i udostępnia je w BIP na stronie podmiotowej.
- Rektor uchyla wydawane przez samorząd studencki akty niezgodne z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, statutem uczelni, regulaminem studiów lub regulaminem samorządu. Na rozstrzygnięcie w sprawach uchylenia aktu służy, w terminie 30 dni od dnia jego doręczenia, skarga do sądu administracyjnego. Przepisy o zaskarżaniu do sądu administracyjnego decyzji administracyjnych stosuje się odpowiednio.
- Uczelnia zapewnia warunki niezbędne do funkcjonowania samorządu studenckiego, w tym infrastrukturę i środki finansowe, którymi samorząd studencki dysponuje w ramach swojej działalności.
- RUSS wybiera i deleguje swych reprezentantów do ciał, organów kolegialnych oraz przedstawia do komisji Dyscyplinarnej i Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej do spraw studentów.
- RUSS może organizować zgromadzenia na terenie MWSE na zasadach określonych w ustawie Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce oraz Statucie MWSE
II. Struktura i zasady funkcjonowania Samorządu Studenckiego
§ 1
- W skład Rady Uczelnianej Samorządu Studenckiego wchodzi maksymalnie po 8 studentów zgłoszonych z każdego rocznika kierunku studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia, z wyjątkiem studentów zawieszonych w prawach studentów oraz ukaranych w danym roku prawomocnym orzeczeniem Komisji Dyscyplinarnej. Starostowie wliczani są w limit maksymalnie 8 studentów zgłoszonych z każdego rocznika kierunku studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia.
- W skład Rady Uczelnianej Samorządu Studenckiego poza zasadą wskazaną w pkt 1 wchodzą starości poszczególnych roczników kierunków studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia. Starości są zgłaszani przez poszczególne roczniki kierunków studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia do Opiekuna Roku lub Dziekanatu Uczelni.
- Rada Uczelniana Samorządu Studenckiego powinna liczyć co najmniej 2 osoby.
- Kandydaci do Rady Uczelnianej Samorządu Studenckiego zobowiązani są do zgłoszenia swojej kandydatury w terminie 5 dni od dnia ogłoszenia naboru do RUSS.
- Kandydatury zgłaszane są do Studenckiej Komisji Wyborczej. Kadencja Studenckiej Komisji Wyborczej trwa jeden rok akademicki.
- Kandydaci do Rady Uczelnianej Samorządu Studenckiego wypełniają deklarację członkowską, po zatwierdzeniu ich kandydatury przez Studencką Komisję Wyborczą.
- W przypadku, gdyby liczba zgłoszonych kandydatów przewyższyła liczbę miejsc, zostaną zorganizowane wybory uczelniane zgodnie z § 2.
§ 2
- Ordynacja Wyborcza normuje wybory do Rady Uczelnianej Samorządu Studenckiego.
- Wybory do Rady Uczelnianej Samorządu Studenckiego są powszechne, równe, bezpośrednie oraz odbywają się w głosowaniu tajnym.
- Wybory zarządza przewodniczący RUSS nie później niż do końca października każdego roku kalendarzowego.
- Do przeprowadzenia wyborów powołuje się Studencką Komisję Wyborczą, wybieraną przez Radę w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów członków Rady, przy obecności co najmniej połowy liczby członków Rady.
- Studencką Komisję Wyborczą powołuje dotychczasowy Przewodniczący Rady Uczelnianej Samorządu Studentów.
- Kadencja Studenckiej Komisji Wyborczej rozpoczyna się w dniu jej powołania i trwa do czasu wyboru nowej Komisji Wyborczej w następnym roku akademickim.
- W skład Studenckiej Komisji Wyborczej wchodzą:
a) przewodniczący,
b) dwóch członków. - Kadencja Studenckiej Komisji Wyborczej rozpoczyna się w dniu jej powołania i trwa do czasu wyboru nowej Komisji Wyborczej w następnym roku akademickim.
- Kalendarz wyborczy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów ustala Komisja Wyborcza, która czuwa nad bezpieczeństwem urn wyborczych.
- Komisja Wyborcza sporządza karty do głosowania, które winny być opieczętowane.
- Kandydaci umieszczani są na kartach w kolejności alfabetycznej.
- Głosowanie następuje przez postawienie znaku X przy nazwiskach kandydatów objętych pozytywną wolą głosu.
- Akt głosowania odnotowuje się na liście wyborców.
- Czynne prawo wyborcze posiada każdy student studiów stacjonarnych i niestacjonarnych z wyjątkiem zawieszonych w prawach studentów.
- Bierne prawo wyborcze posiada każdy student studiów stacjonarnych i niestacjonarnych z wyjątkiem określonym w pkt 13 oraz ukaranych w danym roku prawomocnym orzeczeniem Komisji Dyscyplinarnej.
- W razie konieczności (w celu uzupełnienia składu Rady) w każdym czasie przewodniczący może zarządzić wybory uzupełniające.
- Termin wyborów musi być podany co najmniej z dwu tygodniowym wyprzedzeniem.
- Wszelka Kampania Wyborcza oraz agitacja nie mogą być prowadzone dłużej niż do godziny 14.00 dnia poprzedzającego dzień wyborów.
- Każdy kandydat ma prawo do organizowania własnej kampanii wyborczej.
- Kampania winna być prowadzona w sposób odpowiadający dobrym obyczajom studenckim.
- Wszelka agitacja w miejscu i w czasie głosowania jest bezwzględnie wykluczona.
- Z przebiegu i wyników głosowania Komisja Wyborcza sporządza protokół oraz ogłasza wyniki wyborów za pośrednictwem strony internetowej Uczelni oraz ogłoszenia w wersji papierowej na tablicy ogłoszeń.
- Wybrani do RUSS, w ramach określonej liczby mandatów zostają ci z pośród kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę głosów. Rejestracja kandydatów odbywa się od dnia ogłoszenia wyborów do trzeciego dnia poprzedzającego wybory.
§ 3
- Pierwsze zebranie nowej RUSS zwołuje przewodniczący starej RUSS lub Przewodniczący Komisji Wyborczej, nie później niż w terminie 14 dni od ogłoszenia wyników wyborów do RUSS.
- Przewodniczący starej RUSS lub Przewodniczący Komisji Wyborczej prowadzą obrady posiedzenia, o którym mowa w ust. 1, do czasu wyboru nowego Przewodniczącego Rady Uczelnianej Samorządu Studenckiego.
§ 4
- Uczelnianym organem jednoosobowym Samorządu jest Przewodniczący Rady Uczelnianej Samorządu Studenckiego, zwany dalej „Przewodniczącym Rady”.
- Wybór Przewodniczącego Rady oraz Prezydium Rady odbywa się na pierwszym posiedzeniu Rady, o którym mowa w §3 ust. 1, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej ¾ jej składu, w głosowaniu tajnym.
- Do wyłącznej kompetencji Przewodniczącego Rady należy:
a) kierowanie pracami Prezydium Rady,
b) reprezentowanie Rady Uczelnianej Samorządu Studenckiego przed władzami Uczelni oraz na zewnątrz,
c) podpisywanie uchwał, pism, opinii, wniosków i projektów w Radzie Uczelnianej Samorządu Studentów. - W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady, kompetencje Przewodniczącego Rady pełni Wiceprzewodniczący.
- Wiceprzewodniczący ma prawo do podpisywania dokumentów, opiniowania, orzekania, kierowania pracami Rady oraz podejmowania decyzji pod nieobecność Przewodniczącego Rady.
§ 5
- W skład Prezydium Rady wchodzą:
1) Przewodniczący Rady – kierujący jego obradami,
2) Wiceprzewodniczący,
3) skarbnik,
4) sekretarz,
5) członek Prezydium. - Członków Prezydium Rady, o których mowa w ust. 1 pkt. 2-5 wybiera się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów członków Rady, przy obecności co najmniej połowy liczby członków Rady.
- Do kompetencji Wiceprzewodniczącego należy:
a) zastępowanie Przewodniczącego Rady podczas jego nieobecności,
b) wykonywanie zadań zleconych przez Przewodniczącego Rady. - Do kompetencji sekretarza należy:
a) prowadzenie biura Rady Uczelnianej Samorządu Studentów,
b) przygotowywanie zebrań Rady Uczelnianej Samorządu Studentów,
c) zawiadomienie członków Rady Uczelnianej Samorządu Studentów o terminie i miejscu posiedzeń,
d) wykonywanie zadań zleconych przez Przewodniczącego Rady. - Do kompetencji skarbnika należy:
a) sporządzanie sprawozdania z rozdziału środków finansowych i rozliczanie tych środków nie rzadziej niż raz w roku akademickim,
b) rozliczanie środków finansowych z prowadzonych zbiórek akcji charytatywnych oraz wydarzeń organizowanych przez RUSS. - Prezydium Rady obowiązane jest:
a) postępować zgodnie z uchwałami Rady Uczelnianej Samorządu Studentów,
b) podejmować działania interwencyjne w celu obrony praw i interesów studentów. - Prezydium Rady ma prawo zgłaszania kandydatów na członków Organów Kolegialnych Uczelni na dwuletnią kadencję z zastrzeżeniem ust. 8.
- Wybory kandydatów do organów wskazanych w ust. 7 odbywają się na ogólnym zebraniu Rady Uczelnianej Samorządu Studenckiego i są przeprowadzone w sposób tajny zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Rady.
- Prezydium Rady, na czele z Przewodniczącym Rady, może podejmować decyzje bez uprzedniego porozumienia z Radą Uczelnianą Samorządu Studentów, w sprawach nagłych i ważnych dla społeczności akademickiej.
- Rada Uczelniana Samorządu Studentów, Przewodniczący Rady oraz Władze Uczelni mogą powoływać organy doradcze.
- Kadencja Przewodniczącego, jak i całego Prezydium Rady, trwa jeden rok akademicki i upływa z dniem wyboru nowego Prezydium Rady w następnym roku akademickim.
§ 6
- Rada Uczelniana Samorządu Studentów może odwołać Przewodniczącego Rady w każdym czasie, bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej ¾ jej składu, w głosowaniu tajnym.
- Z wnioskiem o odwołanie Przewodniczącego Rady może wystąpić:
a) Rektor,
b) co najmniej 40% członków Rady Uczelnianej Samorządu Studentów,
c) co najmniej 15% ogólnej liczby studentów Uczelni. - W przypadku odwołania Przewodniczącego Rady, Rada Uczelniana Samorządu Studentów na tym samym posiedzeniu, dokonuje wyboru nowego przewodniczącego.
- Przepisy § 6 ust. 1 i ust. 2 stosuje się odpowiednio do procedury odwołania Wiceprzewodniczącego.
- Sekretarz, Skarbnik i Członek Prezydium mogą zostać odwołani przez Radę Uczelnianą Samorządu Studentów, bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej ¾ jej składu, w głosowaniu tajnym.
- Wygaśnięcie mandatu członka RUSS przed upływem Kadencji następuje w przypadku:
a) skreślenia z listy studentów;
b) ukończenia studiów;
c) zrzeczenia się mandatu;
d) odwołania przez pozostałych członków RUSS większością 2/3 głosów przy obecności połowy członków aktualnego stanu RUSS. Jest to możliwe, gdy członek RUSS:
– nie bierze udziału w pracach i zebraniach RUSS z przyczyn nieusprawiedliwionych;
– działa sprzecznie z szeroko podjętym interesom studentów. - W przypadku wskazanym w ust. 6, zwolniony mandat obejmuje osoba, wyłoniona w kolejnym głosowaniu tajnym.
- Przewodniczący Rady, Prezydium oraz Członkowie Rady mają prawo do zrzeczenia się funkcji lub członkostwa w formie pisemnej. O zaistniałej sytuacji zobowiązani są poinformować członków Rady na jej najbliższym posiedzeniu.
§ 7
Uchwały Rady Uczelnianej Samorządu Studenckiego zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Rady, z wyjątkiem przypadków, gdy niniejszej Regulamin przewiduje wyższe wymagania co do liczby obecnych i wymaganej większości głosów.
§ 8
- Zwyczajne posiedzenie RUSS regularnie zwołuje Przewodniczący Rady.
- Protokół z posiedzenia Rady sporządza Sekretarz, a podpisuje Przewodniczący Rady.
- Nadzwyczajne posiedzenie RUSS zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek:
a) co najmniej 10% członków RUSS,
b) Rektora. - Przewodniczący Rady zwołuje nadzwyczajne zebranie RUSS w ciągu 7 dni od daty wpłynięcia wniosku, o którym mowa w ust. 2.
- Zebrania RUSS odbywają się po wcześniejszym ustaleniu przez Przewodniczącego Rady z RUSS dogodnego dla członków terminu. Z zebrania RUSS sporządzany jest protokół.
III. Postanowienia końcowe
§ 9
RUSS może podejmować działania wyłącznie w przypadkach określonych w niniejszym Regulaminie.
§ 10
- Regulamin wchodzi w życie po stwierdzeniu przez Rektora jego zgodności z ustawą i statutem Uczelni w terminie 30 dni od dnia jego przekazania.
- Dotychczasowy Regulamin traci moc obowiązywania z chwilą wejścia w życie nowego Regulaminu.
Załącznik 1. Oficjalne logo Rady Uczelnianej Samorządu Studentów MWSE w Tarnowie