„Problemy Współczesnej Pedagogiki” ISSN 2450-8101
Rok 2018, t. 4, nr 1, s. 7-23, czytaj artykuł (pdf)
DOI: 10.25944/pwp.18.4.723
Afiliacja autorów: Wydział Nauk Społecznych, Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie
Abstrakt: Artykuł przedstawia wyniki badań dotyczących wiedzy uczniów w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej na drugim etapie kształcenia. Przedstawiono w nim pojęcie i istotę pierwszej pomocy, główne jej cele, znajomość zasad postępowania w tym zakresie, jak również umiejętność przeprowadzania podstawowych czynności resuscytacyjnych. Opisano wybrane zasady udzielania pierwszej pomocy, sposób resuscytacji osoby dorosłej i dziecka. Zaprezentowano wkład szkoły w przygotowanie uczniów do udzielania pierwszej pomocy oraz cele kształcenia z zakresu bezpieczeństwa realizowanego na drugim etapie nauczania. Dokonano analizy treści wybranych podręczników i programów nauczania szkoły podstawowej w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Przedstawiono ponadto metodologię badań: założenia metodologiczne, cel badań i przyjęty problem główny, sformułowano także hipotezę główną oraz hipotezy szczegółowe. W podsumowaniu dokonano prezentacji wyników badań przeprowadzonych w wybranych szkołach podstawowych oraz podano wnioski końcowe.
Słowa kluczowe: szkoła, edukacja, nauczyciel, uczeń, wiedza, pierwsza pomoc, wypadki, podręczniki szkolne
Knowledge of 4th–6th graders in the field of first aid
Abstract: The work presents the results of research concerning the knowledge of pupils in the field of first aid at the second stage of education. It presents the concepts and essence of first aid as well as its main goals, knowledge of the rules in this area as well as the ability to perform basic resuscitation activities. Selected rules for providing first aid are described, as well as methods of resuscitation for an adult and a child. It was presented how school prepares its pupils for conducting first aid, what education goals for safety are written in the core curriculum – the subject pursued at the second stage of education. A short analysis of the content of selected textbooks and curricula in the field of first aid in primary schools was made. In addition, the research methodology is presented: methodological assumptions, the research goal, the main problem assumed, the main hypothesis and detailed hypotheses were formulated. The conclusion contains final work findings deriving from the analysis of the research conducted in selected primary schools.
Key words: school, education, teacher, student, knowledge, first aid, accidents, textbooks
Bibliografia
- Bereźnicki, F. (2010). Prace magisterskie z pedagogiki. Kraków: Impuls.
- Gajdosz, R. (2011). Resuscytacja krążeniowo-oddechowa. W: A. Zawadzki (red.). Medycyna ratunkowa i katastrof. Podręcznik dla studentów uczelni medycznych. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
- Goniewicz, M. (2012). Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
- Jethon, J., Strużyna, J. (2003). Oparzenia i odmrożenia. W: J. Szmidt, Z. Gruca (red.). Podstawy chirurgii. Podręcznik dla lekarzy specjalizujących się w chirurgii ogólnej. T. 1. Kraków: Wydawnictwo Medycyna Praktyczna.
- Podgórski, R.A. (2007). Metodologia badań socjologicznych. Kompendium wiedzy metodologicznej dla studentów. Olsztyn: Oficyna Wydawnicza Branta.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. z 2017 r., poz. 356.
- Słoma, J. (2017a). Program nauczania edukacji dla bezpieczeństwa w szkole podstawowej „Żyję i działam bezpiecznie”. Warszawa: Nowa Era.
- Słoma, J. (2017b). Żyję i działam bezpiecznie. Podręcznik do edukacji dla bezpieczeństwa dla szkoły podstawowej. Warszawa: Nowa Era.
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny. Tekst jednolity. Dz.U. z 2017 r., poz. 2204.
- Węgielnik, J., Basiński, A. (2008). Resuscytacja krążeniowo-oddechowa u dorosłych. Postępowanie w zadławieniu. Forum Medycyny Rodzinnej, 2(3), 187–196.
- Zideman, D.A. i in. (2016). Pierwsza pomoc. W: J. Andres (red.). Wytyczne resuscytacji 2015 (s. 352–363). Kraków: Polska Rada Resuscytacji.