„Problemy Współczesnej Pedagogiki” ISSN 2450-8101
Rok 2018, t. 4, nr 1, s. 93-100, czytaj artykuł (pdf)
DOI: 10.25944/pwp.18.4.93100
Afiliacja autora: Wyższe Seminarium Duchowne Towarzystwa Salezjańskiego w Krakowie
Abstrakt: Edukacja jest procesem, w którym zmiany widoczne są także na płaszczyźnie programowej. Transformacja programów nauczania ma na celu coraz bardziej trafne przekazywanie wiedzy i umiejętności nowym adresatom. Poznanie genezy programów nauczania jest o tyle cenne, o ile historia ich powstawania i rozwoju może stać się źródłem inspiracji dla twórców nowych programów. Artykuł otwiera prezentacja stanowisk na temat definicji programu nauczania. Przedstawiono pierwsze modele edukacyjne, wywodzące się ze starożytności. Ukazano świeckie i chrześcijańskie wysiłki, zmierzające do wypracowania struktur programów kształcenia i wychowania. Dokonano prezentacji współczesnych koncepcji programów nauczania.
Słowa kluczowe: program nauczania, edukacja, relacja mistrz–uczeń
School curriculum genesis
Abstract: Education is a process in which changes are also reflected on the curriculum level. Transformation of curricula is aimed at increasingly accurate transfer of knowledge and skills to new recipients. Understanding of the origin of curricula may become valuable as long as the history of their formation and development can become a source of inspiration for the creators of new curricula. The paper opens with the presentation of the definition regarding a curriculum. The first educational models originating from ancient times were then presented. Both secular and Christian efforts aiming to develop structures of education and upbringing curricula were shown. Modern concepts of curricula were presented.
Key words: curriculum, education, master–pupil relations
Bibliografia
- Alberich, E. (2008). Na 50-lecie „Katechety”. W poszukiwaniu nowego „paradygmatu katechetyki”. Refleksje nad sytuacją katechezy w Europie. W: A. Bałoniak, J. Szpet (red.). Między tradycją a współczesnością. I Krajowy Kongres Katechetyczny (s. 91–103). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza – Wydział Teologiczny – Redakcja Wydawnictw.
- Komorowska, H. (1995). Konstrukcja, realizacja i ewaluacja programu nauczania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Kupisiewicz, C. (2000). Dydaktyka ogólna. Warszawa: Graf-Punkt.
- Ładyżyńska, J. (2005). Autorskie programy nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Marrou, H.I. (1969). Historia wychowania w starożytności. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.
- Okoń, W. (1996). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
- Ornstein, A.C., Hunkins F.P. (1999). Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Pielachowski, J. (2006). Organizacja i zarządzanie oświatą i szkołą. Poradnik dla dyrektorów szkół oraz pracowników organów prowadzących i nadzorujących szkoły. Poznań: eMPi2.
- Walker, D.F., Soltis, J.F. (2000). Program i cele kształcenia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Wołkiewicz, A. (2018). Główne idee polskich programów katechetycznych. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie – Wydawnictwo Naukowe.
- Wragg, E.C. (1999). Trzy wymiary programu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.