„Problemy Współczesnej Pedagogiki” ISSN 2450-8101
Rok 2018, t. 4, nr 1, s. 83-92, czytaj artykuł (pdf)
DOI: 10.25944/pwp.18.4.8392
Afiliacja autora: Wydział Nauk Społecznych, Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie
Abstrakt: Artykuł w swej treści obejmuje problematykę asystenta rodziny, od strony charakteru jego pracy, przedstawienia najważniejszych celów i zadań oraz obowiązków i wyzwań zawodowych. Asystent rodziny jest bowiem zawodem nowym, funkcjonującym w systemie pomocy społecznej, ukierunkowanym na profesjonalizm i zarazem wielostronność działania na rzecz rodzin przeżywających trudności życiowe. Na wstępie pracy zaznaczono społeczny aspekt zawodu, zaś w części zasadniczej scharakteryzowano profesję asystenta rodziny od strony celów, zadań i rodzaju realizowanych obowiązków zawodowych oraz najczęściej przyjętych sposobów działania. Ukazano również dylematy związane z wykonywaniem zawodu asystenta rodziny oraz jego perspektywy na przyszłość. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, stosując jako narzędzie badawcze kwestionariusz ankiety. Badaniami objęto czterdzieści osób będących klientami pomocy społecznej oraz 60 asystentów rodziny i pracowników socjalnych. Przedstawiono również szczegółowe wnioski wypływające z tych badań, dotyczące istoty i postrzegania pracy asystenta rodziny przez ludzi korzystających z jego pomocy oraz przez samych asystentów rodziny / pracowników socjalnych. Całość kończy podsumowanie, podkreślające znaczenie zawodu zarówno w realiach współczesnego życia, jak i w kontekście prowadzonej przez państwo polityki prorodzinnej.
Słowa kluczowe: asystent rodziny, praca socjalna, pomoc rodzinie, praca z rodziną dysfunkcyjną
The perception of the family assistant work by social welfare clients and their supporters
Abstract: The article covers the issues of the family assistant, concentrates on the nature of his work, presents the most important goals and tasks as well as professional duties and challenges. The family assistant is a new profession, functioning in the social welfare system, aimed at professionalism and at the same time multilateral action for families experiencing life difficulties. At the beginning of the work, the social aspect of the profession was marked, while in the main part the profession of the family assistant was characterized while concentrating on the objectives, tasks and type of professional duties performed, as well as the most commonly adopted methods of action. Also, the dilemmas related to the profession of family assistant and its prospects for the future were taken into consideration. The research used the method of a diagnostic survey, using a questionnaire as a research tool. It covered 40 people who are social welfare clients and 60 family and social worker assistants. Therefore, the article presents the specific conclusions of these studies regarding the nature and perception of the work of a family assistant by the families he helps and by the family assistants / social workers themselves. The work as a whole ends with a summary emphasizing the importance of the profession both in the realities of modern life and in the context of the state-oriented pro-family policy.
Key words: family assistant, social work, family help, working with a disfunctional family
Bibliografia
- Ciczkowska-Giedziun, M. (2013). Rola asystenta rodziny: wspomaganie rodziny w wypełnianiu podstawowych funkcji, w tym we wprowadzaniu w świat wartości [online, dostęp: 2018-05-20]. Olszyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. Dostępny w Internecie: http://opsgoldap.com.pl/wp-content/uploads/2013/05/Rola-asystenta-rodziny.pdf.
- Dębska-Cenian, A. (2010). Asystowanie – rozważania na temat istoty silnie zindywidualizowanego wsparcia. W: M. Szpunar (red.). Asystentura rodziny. Nowatorska metoda pomocy społecznej w Polsce (s. 67–72). Gdynia: Wydawnictwo MGT.
- Janowska, J. (2011). Poradnik asystenta rodziny. Kraków: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie.
- Kornaszewska-Polak, M. (2016). Asystent i asystowanie jako nowa profesja w pracy W: M. Kornaszewska-Polak (red.). Asystent rodziny. Teoria, praktyka, badania (s. 39–58). Sosnowiec: Wyższa Szkoła Humanitas.
- Krasiejko, I. (2013). Cienie zawodu asystent rodziny. Pracownik Socjalny, 4, 5–7.
- Krasiejko, I. (2015). Pozytywne wzmacnianie zaradności i wykorzystanie atutów. Doradca w Pomocy Społecznej, 26, 18–24.
- Krasiejko, I. (2016a). Asystent rodziny. Doradca w Pomocy Społecznej, 36, 17.
- Krasiejko, I. (2016b). Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Polityki Społecznej.
- Krasiejko, I. (2017). Superwizja pracy asystenta Rodziny. Doradca w Pomocy Społecznej, 40, 18–24.
- Olechnicki, K., Załęcki, P. (1997). Słownik socjologiczny [online, dostęp: 2017-09-28]. Warszawa: Wydawnictwo Graffiti BG.
- Ośrodek Pomocy Społecznej. (2016) [online, dostęp: 2018-05-20]. Dostępny w Internecie: http://www. opskonstancin.pl/SPS.as.php.
- Pilecka, D. (2015). Asystent rodziny. Pracownik Socjalny, 1, 4–6.
- Szpunar, M. (2011). Szanse i zagrożenia dla asystentury rodziny w Polsce. W: M. Szpunar (red.). Asystentura rodziny – nowatorska metoda pomocy społecznej w Polsce (s. 5–24). Gdynia: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Tekst jednolity. Dz.U. z 2018 r., poz. 998.