Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku Pedagogika ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia oraz rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach. Posiada umiejętności praktyczne umożliwiające prowadzenie badań naukowych, potrafi formułować problemy teoretyczne i praktyczne z zakresu nauk pedagogicznych, dokonywać analizy oraz samodzielnie organizować działania, umożliwiające ich skuteczne rozwiązywanie. Absolwent posiada kompetencje komunikacyjne, informatyczne i medialne w sferze twórczego działania na rzecz drugiego człowieka, wspierania rozwoju jednostek oraz grup.
Absolwent posiada umiejętności kierowania własnym rozwojem, samodoskonalenia i wzbogacania swojego warsztatu metodycznego, wiedzę i umiejętności niezbędne do rzetelnej, pogłębionej analizy otaczającej go rzeczywistości społecznej i kulturowej, potrafi refleksyjnie spojrzeć na pełnioną rolę społeczną i zawodową, dokonywać oceny i ewaluacji własnych działań pedagogicznych. Jest wrażliwy na problemy edukacyjne, socjalne, marginalizację i wykluczenie społeczne, utożsamia się z celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej.
Absolwent nabywa kompetencje wykorzystywania zdobytych umiejętności w pracy zawodowej z zachowaniem zasad etycznych i obowiązujących przepisów prawa. Posiada umiejętności rozwiązywania problemów zawodowych, a także gromadzenia, przetwarzania oraz pisemnego i ustnego przekazywania informacji. Posiada umiejętność pracy zespołowej.
Absolwent kierunku Pedagogika uzyskuje tytuł zawodowy magistra. Oznacza to osiągniecie wszystkich efektów uczenia się założonych dla kierunku.
Specjalność: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna
Absolwent studiów II stopnia na specjalności pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna uzyskuje wiedzę, umiejętności i kompetencje do podejmowania praktycznych działań o charakterze diagnostyczno – wspomagającym, rehabilitacyjnym i terapeutycznym z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz z ich rodzinami, nauczycielami i opiekunami. Jego zakres kwalifikacji obejmuje także wczesne wspomaganie rozwoju (dotyczy dzieci od 0 do ukończenia 3 lat).
Absolwent dysponuje wiedzą oraz praktycznymi umiejętnościami w zakresie oddziaływań wspomagających i stymulujących rozwój małego dziecka (również z deficytami i dysharmoniami rozwojowymi). Absolwent potrafi praktycznie dokonać diagnozy pedagogicznej, konstruować programy terapeutyczne oraz realizować je w pracy z dziećmi. Absolwent korzysta z różnorodnych źródeł informacji, również w języku obcym, dzięki czemu pogłębia i aktualizuje swoją wiedzę i praktyczne umiejętności. Wykorzystuje nowoczesne technologie.
Absolwent może prowadzić diagnozę przesiewową i specjalistyczną nieprawidłowości rozwoju i niższego od zakładanego poziomu osiągnięć szkolnych. W zakres jego działań wchodzi również opieka i pomoc psychopedagogiczna, wobec dzieci od urodzenia do zakończenia edukacji szkolnej, a w szczególności organizowanie warunków wyrównywania szans edukacyjnych (działania profilaktyczne, prognostyczne, optymalizujące, naprawcze).
Absolwent posiada kwalifikacje pedagoga w zakresie terapii pedagogicznej, m.in. do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uzyskuje także uprawnienia w obszarze wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Daje to możliwość podjęcia zatrudnienia w różnego typu placówkach edukacyjno-rehabilitacyjnych udzielających wsparcia dziecku, także o zaburzonym rozwoju. Są to np.: przedszkola, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji, ośrodki rehabilitacji dziennej i inne placówki ogólnodostępne, integracyjne i specjalne. Program studiów jest zgodny z aktualnymi standardami kształcenia nauczycieli. Absolwent może także prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (grupowe lub indywidualne) zapewniające wspomaganie rozwoju i korygowanie jego nieprawidłowości. Jest również przygotowany do koordynacji współpracy wszystkich ogniw procesu pomocy specjalistycznej (poradni psychologiczno-pedagogicznej, ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, nauczycieli, rodziców), a także psychoedukacji, pedagogizacji nauczycieli, rodziców oraz uczniów.
Absolwent dysponuje kompetencjami w zakresie wiedzy odnośnie praktycznego udzielania skutecznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, przebywającymi w różnego typu placówkach edukacyjnych i oświatowo -wychowawczych. Wykazuje się znajomością aktów prawnych dotyczących kształcenia i opieki nad uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz regulujących realizację wczesnego wspomagania. Jest świadomy psychologicznych i biomedycznych uwarunkowań rozwoju, zachowań i zaburzeń dzieci i młodzieży. Zna narzędzia służące diagnozie małego dziecka, w tym do diagnozy funkcjonalnej. Absolwent posiada wiedzę w zakresie diagnozowania zaburzeń generujących specjalne potrzeby edukacyjne.
Absolwent dysponuje praktyczną umiejętnością planowania procesu wychowawczo-terapeutycznego w zakresie prowadzonych zajęć, diagnozowania indywidualnych możliwości dziecka, rozpoznawania jego specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz wskazywania jego możliwości edukacyjnych. Absolwent posiada praktyczną zdolność do planowania i prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, działań profilaktycznych, konstruowania we współpracy z innymi specjalistami na terenie placówki indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, umiejętność tworzenia i realizowania indywidualnych programów zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz skutecznego wspierania rodziny.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent ma świadomość potrzeby integrowania działań różnych specjalistów i instytucji na rzecz dziecka i współpracy z rodziną. Rozumie sytuację psychologiczną, społeczną i edukacyjną osób z różnymi dysfunkcjami i ich rodzin. Przestrzega zasad etycznych w pracy z dzieckiem i jego rodziną, uwzględnia w swoich działaniach możliwości i ograniczenia dziecka, indywidualizując proces opiekuńczo-terapeutyczny. Ma poczucie odpowiedzialności za podejmowane działania rehabilitacyjne. Wykazuje kreatywność w doborze i stosowaniu metod, form i środków w pracy pedagogiczno-terapeutycznej. Widzi potrzebę doskonalenia zawodowego i samokształcenia.
Specjalność: Pedagogika resocjalizacyjna
Absolwent specjalności pedagogika resocjalizacyjna ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii, terapii i metodologii, a także szczegółową oraz zorientowaną praktycznie wiedzę specjalistyczną dotyczącą resocjalizacji. Wiedza ta obejmuje m.in. współczesne systemy, koncepcje i modele resocjalizacyjne, alternatywne sposoby pracy z jednostkami niedostosowanymi społecznie, dopuszczającymi się czynów zabronionych i przejawiającymi zaburzenia w zachowaniu oraz problematykę dotyczącą często spraw pomijanych w dydaktyce akademickiej z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, a stanowiącą jej istotny element, odnoszącą się do praw człowieka, ofiary przestępstwa oraz kryminalistyki.
Absolwent potrafi odpowiednio zaplanować i w sposób praktyczny przeprowadzić postępowanie diagnostyczne oraz właściwie dobrać metody i środki oddziaływania. Jest zdolny do podejmowania sprawnych, skutecznych działań interwencyjnych, które mają na celu pomoc osobom znajdującym się w sytuacjach trudnych, kryzysowych, jak również do prowadzenia działań prewencyjnych w stosunku do osób przejawiających zachowania ryzykowne.
Dostrzega konieczność praktycznego zindywidualizowanego oddziaływania pedagogicznego w odniesieniu do jednostek zagrożonych bądź objętych wszelkiego rodzaju patologiami społecznymi. Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki zarówno w perspektywie krótko, jak i długookresowej. Czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać. Potrafi w sposób praktycznie współpracować na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym, europejskim i globalnym. Zna język obcy, wykorzystuje w swojej pracy najnowsze metody aktywizujące i behawioralno-poznawcze.
Absolwent kierunku pedagogika resocjalizacyjna dysponuje kwalifikacjami do podjęcia pracy w instytucjach państwowych, samorządowych i pozarządowych realizujących zadania z obszaru resocjalizacji i prewencji. Może zatem podjąć zatrudnienie m.in. w zakładach karnych, zakładach poprawczych, ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych, kuratorskiej służbie sądowej, ośrodkach socjoterapii, świetlicach środowiskowych, policji, straży miejskiej, straży granicznej, poradniach pedagogicznych oraz w placówkach zajmujących się leczeniem uzależnień. Absolwent studiów drugiego stopnia może prowadzić indywidualną praktykę pedagogiczną.
Specjalność: Pedagogika społeczna z pracą socjalną
Absolwent specjalności pedagogika społeczna z pracą socjalną dysponuje rzetelnym przygotowaniem o charakterze interdyscyplinarnym oraz szczegółową wiedzą w zakresie teorii pedagogicznych (w tym pedeutologii oraz współczesnych trendów i myśli pedagogicznych), problematyki etyczno-filozoficznej, jak również pogłębioną wiedzą socjologiczną i psychologiczną, umożliwiającą praktyczną współpracę z szeroko rozumianym środowiskiem społecznym (rodziną, lokalnymi instytucjami wspierającymi i socjalnymi).
Absolwent dostrzega potrzebę szerzenia sprawiedliwości społecznej prowadzącej do podniesienia jakości życia, a także konieczność podejmowania działań psychopedagogicznych, doradczych i wspierających w środowisku społecznym, animacji i tworzenia korzystnych warunków funkcjonowania i pracy. Potrafi w sposób praktyczny diagnozować problemy socjalne, przeciwdziałać im oraz prowadzić skuteczne działania, których celem jest przywrócenie jednostkom i rodzinom ich naturalnej zdolności do samodzielnego zaspokajania potrzeb. Rozumie potrzebę prowadzenia działań profilaktycznych (ukierunkowanych na rodzinę i osoby samotne) będących uzupełnieniem istniejącego systemu polityki społecznej. Potrafi poprawnie zorganizować i nieść pomoc ludziom znajdującym się w trudnych sytuacjach, związanych z problemami materialnymi, ale też psychicznymi, emocjonalnymi, udzielając im specjalistycznego wsparcia.
Specjalność: Pedagogika szkolna i doradztwo zawodowe
Absolwent specjalności Pedagogika szkolna i doradztwo zawodowe uzyska wiedzę w zakresie wsparcia i pomocy jednostkom poszukującym pracy czy planującym swoją karierę. Nauczy się jak wesprzeć pracodawcę w doborze personelu, jak prawidłowo diagnozować przydatność do określonego zawodu, posiądzie kwalifikacje obejmujące podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii, prawa pracy, przedsiębiorczości i innowacji czy zarządzania. Program studiów obejmuje przedmioty, np.: metodyka pracy pedagoga szkolnego, elementy prawa pracy i elastyczne formy zatrudnienia, informacja edukacyjna i zawodowa, zawodoznawstwo, andragogika, warsztat pracy doradcy zawodowego czy diagnostyka indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
Absolwent tej specjalności będzie przygotowany do podjęcia zatrudnienia w zakresie doradcy zawodowego w urzędach pracy, ośrodkach pomocy społecznej, poradniach psychologiczno-pedagogicznych czy w działach kadrowych i HR, publicznych służbach zatrudnienia (powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy, centrach informacji i planowania kariery zawodowej); Ochotniczych Hufcach Pracy (m.in. w Centrach Edukacji i Pracy Młodzieży, Młodzieżowych Biurach Pracy, Mobilnych Centrach Informacji Zawodowej, Klubach Pracy); agencjach zatrudnienia (m.in. w agencjach pośrednictwa pracy, agencjach poradnictwa zawodowego, agencjach doradztwa personalnego i pracy tymczasowej); instytucjach szkoleniowych (publicznych oraz konsultingowych); instytucjach dialogu społecznego; instytucjach partnerstwa lokalnego; Akademickich Biurach Karier; Gminnych Centrach Informacji; Ośrodkach Wspierania Przedsiębiorczości; Centrach Pomocy Rodzinie; działach personalnych przedsiębiorstw; organizacjach pozarządowych. Absolwenci będą mogli zaistnieć na rynku pracy również jako: doradca zawodowy w gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania; doradca zawodowy w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, liceach, technikach; wychowawca w szkolnych schroniskach młodzieżowych