Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku Pedagogika zna podstawową terminologię stosowaną w pedagogice, potrafi wskazać miejsce pedagogiki w systemie nauk. Zna filozoficzne, społeczno-kulturowe, historyczne, biologiczne, psychologiczne i medyczne podstawy wychowania i kształcenia. Legitymuje się uporządkowaną wiedzą dotyczącą wybranych koncepcji człowieka. Zna okresy rozwojowe w życiu człowieka zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym. Posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, a także o strukturze i funkcjach systemu edukacji (celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych). Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasady i normy etyczne.
Absolwent ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje oceny własnych kompetencji, doskonali umiejętności. Potrafi ocenić znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosić zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. Dostrzega potrzebę podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym i jest gotowy do realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki.
Absolwent kierunku Pedagogika uzyskuje tytuł zawodowy licencjata, jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia. Oznacza to osiągniecie wszystkich efektów uczenia się założonych dla kierunku.
Sylwetka absolwenta specjalności: Pedagogika społeczno-opiekuńcza
Absolwent dysponuje podstawową wiedzą ogólnopedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną oraz praktycznymi umiejętnościami niezbędnymi do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej oraz do kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Ma praktyczne umiejętności komunikacji, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Ma kompetencje do refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego praktycznego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej.
Absolwent uzyskuje podstawowe kwalifikacje zawodowe do pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, poradniach specjalistycznych, służbie zdrowia, a także w instytucjach profilaktyki społecznej.
Absolwent zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu pedagogiki.
Sylwetka absolwenta specjalności: Pedagogika resocjalizacyjna
Absolwent dysponuje wiedzą ogólnopedagogiczną, historyczną, socjologiczną i psychologiczną oraz praktycznymi umiejętnościami niezbędnymi do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania oraz pracy resocjalizacyjno-penitencjarnej. Posiada praktyczną znajomość i zrozumienie procesów zachodzących we współczesnym społeczeństwie, zwłaszcza w rodzinie, środowisku młodzieżowym i jego subkulturach. Absolwent legitymuje się praktyczną umiejętnością twórczego rozwiązywania problemów wychowawczych oraz radzenia sobie w sytuacjach wymagających natychmiastowej interwencji.
Absolwent posiada praktyczne kompetencje niezbędne do diagnozowania problemów i podejmowania praktycznych działań resocjalizacyjnych w placówkach socjalizacyjnych i resocjalizacyjnych, placówkach wsparcia dziennego, interwencyjnych, ośrodkach kuratorskich, placówkach dla nieletnich (np. ośrodkach szkolno-wychowawczych, policyjnych izbach dziecka, schroniskach dla nieletnich), w zakładach karnych, aresztach śledczych, służbach sądowych i więziennych.
Absolwenta cechuje praktyczna umiejętność refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębione rozumienie rzeczywistości edukacyjnej, wrażliwość na problemy społeczne, otwartość na rozwiązania alternatywne, chęć niesienia pomocy, gotowość do działania w sytuacjach kryzysowych i zagrożenia społecznego, stanowczość i zdecydowanie oraz umiejętność praktycznego działania kooperatywnego.
Absolwent zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, posługuje się językiem specjalistycznym z zakresu pedagogiki.