Celem studiów o profilu praktycznym jest:
- Umożliwienie zdobycia poszerzonej wiedzy z zakresu psychologii i pedagogiki, pozwalającej na pogłębienie rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania-uczenia się.
- Przygotowanie do posługiwania się nowoczesną wiedzą z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej oraz doskonalenia własnego warsztatu pracy.
- Kształtowanie umiejętności komunikacji przy użyciu różnych kanałów i technik, zarówno z podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz innymi specjalistami wspierającymi ten proces.
- Wyposażenie w pogłębioną zdolność refleksyjności i wrażliwości etycznej oraz postawę prospołeczną i poczucie odpowiedzialności.
- Organizowanie warunków do doskonalenia umiejętności radzenia sobie na rynku pracy.
Objaśnienie oznaczeń w symbolach efektów kształcenia:
K – kierunkowe efekty kształcenia
W – kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K – (po podkreśleniu) kategoria kompetencji społecznych
H2… – efekty kształcenia w obszarze nauk humanistycznych dla studiów I stopnia
S2… – efekty kształcenia w obszarze nauk społecznych dla studiów I stopnia
Symbol | Efekty kształcenia dla kierunku studiów pedagogika. Po zakończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku pedagogika absolwent: |
Odniesienie do efektów kształcenia w obszarach kształcenia w zakresie nauk społecznych i humanistycznych |
---|---|---|
WIEDZA | ||
K_W01 | zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym | H2P_W02 H2P_W03 |
K_W02 | ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk | H2P_W03 H2P_W05 |
K_W03 | ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania | H2P_W06 |
K_W04 | ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) | H2P_W03 S2P_W06 NW |
K_W05 | ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę | H2P_W04 |
K_W06 | ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym | H2P_W04 S2P_W05 |
K_W07 | ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych | S2P_W03 S2P_W04 S2P_W08 S2P_W09 |
K_W08 | ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych | S2P_W02 S2P_W03 S2P_W07 |
K_W09 | ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych | S2P_W03 S2P_W05 |
K_W10 | ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach | S2P_W02 S2P_W03 S2P_W07 NW |
K_W11 | ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii | H2P_W05 NW |
K_W12 | ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych | H2P_W03 H2P_W06 |
K_W13 | ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących | S2P_W01 S2P_W08 |
K_W14 | ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów | S2P_W09 NW |
K_W15 | ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach | S2P_W04 NW |
K_W16 | ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej | S2P_W07 |
UMIEJĘTNOŚCI | ||
K_U01 | posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych | H2P_U01 S2P_U01 |
K_U02 | potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych | H2P_U01 S2P_U02 NU |
K_U03 | potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych | H2P_U08 |
K_U04 | potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych | H2P_U06 S2P_U09 S2P_U10 NU |
K_U05 | posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi | H2P_U06 S2P_U02 S2P_U03 S2P_U05 |
K_U06 | posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki | H2P_U02 H2P_U03 S2P_U02 S2P_U03 S2P_U08 |
K_U07 | ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań | S2P_U01 S2P_U03 NU |
K_U08 | potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych | H2P_U02 S2P_U06 |
K_U09 | potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych | S2P_U04 S2P_U07 |
K_U10 | potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych | S2P_U04 S2P_U07 |
K_U11 | potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie | NU |
K_U12 | potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole | H2P_U05 |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||
K_K01 | ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego | H2P_K01 S2P_K06 NK |
K_K02 | jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę | H2P_K02 S2P_K01 S2P_K04 |
K_K03 | docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga | H2P_K01 |
K_K04 | utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych | S2P_K04 S2P_K05 |
K_K05 | jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych | H2P_K04 S2P_K04 |
K_K06 | odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych | S2P_K05 S2P_K07 |
K_K07 | jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne | H2P_K02 S2P_K02 |
K_K08 | ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata | H2P_K05 S2P_K04 |