Regulamin stanowi Załącznik nr 1 do Zarządzenia 33/R/2020 Rektora MWSE z dn. 7.09.2020 r. i obowiązuje od 1 października 2020 r. Dotyczy studentów rozpoczynających studia w r.a. 2020/2021
I. Postanowienia ogólne
- Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
a) Uczelnia – Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie,
b) Praktyka – praktyka dla kierunku Zarządzanie,
c) Regulamin – regulamin odbywania praktyk na kierunku Zarządzanie – studia I stopnia, profil ogólnoakademicki. - Praktyki są integralną częścią programu studiów dla studentów I stopnia na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych.
- Praktyka powinna być zgodna z charakterem kierunku studiów oraz specyfiką specjalności.
- Czas trwania praktyki i liczbę przyznanych punktów ECTS, określa program studiów zatwierdzony przez Senat.
- Praktyki pełnią ważną rolę w praktycznym zastosowaniu zdobytej wiedzy i przygotowaniu przyszłych absolwentów kierunku do zawodu.
II. Cele praktyki
Praktyka stanowi integralną część programu studiów na kierunku Zarządzanie. Główne cele praktyki to:
a) zapoznanie się z procesem zarządzania i zasadami funkcjonowania podmiotów gospodarczych, instytucji sektora publicznego i prywatnego i innych organizacji;
b) nabycie umiejętności znajdowania materiałów źródłowych z zakresu różnych obszarów funkcjonowania organizacji, rozumienia i poddawania ich analizie;
c) posługiwanie się językiem specjalistycznym z zakresu zarządzania;
d) zapoznanie się z aspektami psychosocjologicznymi i etycznymi, związanymi z dyscypliną pracy, odpowiedzialnością, kształtowaniem relacji interpersonalnych oraz zachowań organizacyjnych;
e) diagnoza własnych możliwości na rynku pracy;
f) nawiązanie kontaktów zawodowych, umożliwiających wykorzystanie ich w momencie przygotowania pracy dyplomowej i realizacji badań oraz poszukiwania pracy.
III. Nadzór i zaliczenie praktyki
- Koordynatorem całokształtu spraw związanych z organizacją i przebiegiem praktyk jest Pełnomocnik Rektora ds. Kształcenia i Studentów. Do jego zadań należy w szczególności:
a) nadzór merytoryczny i organizacyjny nad przygotowaniem i przebiegiem praktyk,
b) zatwierdzanie miejsc odbywania praktyk (zakładów pracy, w których organizowana jest praktyka),
c) zawieranie umów o praktykę,
d) podejmowanie decyzji w sprawach zwolnień studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych z obowiązku odbywania praktyk,
e) zaliczanie odbycia praktyk. - Pełnomocnik Rektora ds. Kształcenia i Studentów na okres trwania swojej kadencji powołuje opiekunów praktyk dla danej specjalności w ramach kierunku. Do ich zadań należą w szczególności:
a) opieka i nadzór dydaktyczny nad studentami w trakcie praktyk,
b) akceptacja indywidualnego programu praktyki,
c) ocena osiągniętych efektów na praktyce i zatwierdzenie odbycia praktyki,
d) opiniowanie podań studentów o zwolnienie/zaliczenie praktyki na podstawie zatrudnienia/stażu/prowadzonej działalności gospodarczej,
e) w uzasadnionych przypadkach przeprowadzanie kontroli odbywania praktyk studenckich, z ramienia Uczelni,
f) przedkładanie Pełnomocnikowi Rektora ds. kształcenia i Studentów na koniec roku akademickiego sprawozdania z nadzorowanych praktyk. - Opiekunem studenta w placówce podczas odbywania praktyki jest osoba wyznaczona przez organizatora praktyk. Zakres czynności wykonywanych przez studenta w ramach odbywanej praktyki (indywidualny program praktyki studenta MWSE) określa organizator praktyki. W pozostałych kwestiach student podlega określonym przepisom prawnym regulującym dyscyplinę pracy w danej placówce. Opiekun potwierdza w dzienniku praktyk realizację zadań wykonywanych przez studenta na praktyce, zgodnych z indywidualnym programem praktyki oraz w raporcie studenta z przebiegu praktyki potwierdza uznanie osiągniętych efektów uczenia się określonych dla praktyki. Pozostałe zadania opiekuna praktyki regulują wewnętrzne ustalenia organizatora praktyk.
IV. Organizacja i przebieg praktyki
- Praktykę studenci mogą odbywać w podmiotach gospodarczych i organizacjach dowolnego typu, w szczególności w: przedsiębiorstwach, w których występują m.in. działy: handlowy, sprzedaży, marketingu, kadr, szkoleń, finansów, rachunkowości, produkcji; organach administracji samorządowej i państwowej; bankach, biurach rachunkowych; biurach doradztwa podatkowego; urzędach skarbowych; organach administracji lokalnej; samorządowej, placówkach sektora handlowego; finansowego; biurach maklerskich; agencjach reklamowych i konsultingowych; instytucjach szkoleniowych; firmach logistycznych; spedycyjnych; instytucjach naukowo-badawczych oraz innych podmiotach pod warunkiem, iż zakres wykonywanych w nich zadań jest zgodny z obraną specjalnością.
- Studenci mogą skorzystać z oferty praktyk dostępnych na mocy zawartych przez Uczelnię porozumień z lokalnymi przedsiębiorstwami i instytucjami o współpracy w zakresie praktyk studenckich. Baza instytucji dostępna jest na stronie internetowej Uczelni. Studenci mogą także samodzielnie wybrać miejsce praktyk.
- Studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych odbywają praktykę w wymiarze 4 tygodni, w trakcie semestru VI. Punkty ECTS (4 pkt) są wliczane do semestru VI. Dopuszcza się możliwość realizacji praktyki od semestru IV za uprzednią zgodą Pełnomocnika Rektora ds. Kształcenia i Studentów.
- Dzienny wymiar liczby godzin praktyki winien wynosić 8 godzin zegarowych, zaś w przypadku osób niepełnosprawnych 7 godzin zegarowych.
- Organizacją praktyk zajmuje się Dziekanat. Do jego zadań należy prowadzenie bieżącej dokumentacji związanej z przygotowaniem i zaliczeniem praktyk, sporządzanie umów o organizację praktyk, skierowań na praktyki – jeśli wymaga tego placówka przyjmująca na praktykę, wydawanie dzienników praktyk oraz pozostałych dokumentów niezbędnych do realizacji i zaliczenia praktyki.
- Dziennik praktyk jest własnością studenta.
- Podstawą odbywania praktyki jest umowa zawarta z zakładem pracy (załącznik 1), w którym praktyka będzie organizowana, indywidualny program praktyki studenta MWSE w Tarnowie (załącznik 2) oraz dziennik praktyk. Umowę o organizację praktyki zawiera w imieniu Uczelni Pełnomocnik Rektora ds. Kształcenia i Studentów.
- Warunkiem otrzymania dziennika praktyk jest złożenie przez studenta podpisanej umowy o organizację praktyki oraz indywidualnego programu praktyki, zaakceptowanego przez opiekuna praktyk oraz przedstawiciela miejsca odbywania praktyk.
- Zaliczenia praktyki dokonuje Pełnomocnik Rektora ds. Kształcenia i Studentów na podstawie przedstawionej dokumentacji – raportu studenta z przebiegu praktyki ( załącznik 3) – po zatwierdzeniu przez opiekuna praktyk.
- Dokumenty potwierdzające odbycie praktyki przez studenta powinny być złożone w Dziekanacie 14 dni od daty jej zakończenia. Praktyki powinny być ukończone i zaliczone do dnia 15 marca (semestr zimowy) i 15 października (semestr letni).
- W uzasadnionych przypadkach student może starać się o indywidualny tryb odbywania praktyki. Decyzję w tej sprawie podejmuje Pełnomocnik Rektora ds. Kształcenia i Studentów. Indywidualny tryb odbywania praktyki nie może być krótszy niż minimum przewidziane dla kierunku.
- Student może odbyć praktykę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej wyłącznie na podstawie umowy zawartej z MWSE, zgodnej z programem praktyk dla studentów kierunku. Praktykę zalicza Pełnomocnik Rektora ds. Kształcenia i Studentów.
V. Inne formy zaliczenia praktyki
- Pełnomocnik Rektora ds. Kształcenia i Studentów może uznać zaliczenie praktyki studenta i zwolnić go z obowiązku jej odbywania, jeżeli udokumentuje on doświadczenie zawodowe lub prowadzenie działalności, która odpowiada programowi praktyki przez okres nie krótszy niż okres praktyki przewidziany programem studiów.
- O zaliczenie praktyki w innej formie niż realizacja praktyki mogą ubiegać się studenci, którzy w trakcie studiów przez okres odpowiadający określonemu w regulaminie wymiarowi praktyk (tj. 4 tygodnie):
a) są lub byli zatrudnieni w ramach stosunku pracy lub na podstawie umowy cywilnoprawnej,
b) prowadzą lub prowadzili działalność gospodarczą,
c) wykonują lub wykonywali pracę na zasadzie wolontariatu w organizacji pozarządowej lub instytucji publicznej oraz każdym innym podmiocie,
d) uczestniczą lub uczestniczyli w stażach. - Charakter wykonywanej przez studenta pracy lub działalności, o której mowa w pkt. 2, musi być zgodny z kierunkiem studiów.
- Student ubiegający się o zaliczenie praktyki w innej formie winien złożyć pisemny wniosek w tej sprawie do Pełnomocnika Rektora ds. Kształcenia i Studentów wraz z następującymi dokumentami:
a) studenci pracujący winni złożyć następujące dokumenty: zaświadczenie o zatrudnieniu (załącznik 4), oraz protokół weryfikacji efektów uczenia się (załącznik 5),
b) studenci prowadzący własną działalność gospodarczą winni złożyć następujące dokumenty: arkusz oceny osiągniętych efektów uczenia się określonych dla praktyki w programie studiów, tj. w Karcie przedmiotu (załącznik 6) zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, oraz protokół weryfikacji efektów uczenia się (załącznik 5),
c) studenci wykonujący pracę na zasadzie wolontariatu winni złożyć następujące dokumenty: zaświadczenie o zatrudnieniu/wolontariacie (załącznik 4), oraz protokół weryfikacji efektów uczenia się (załącznik 5),
d) studenci uczestniczący w stażach winni złożyć następujące dokumenty: zaświadczenie o zatrudnieniu/ stażu (załącznik 4), oraz protokół weryfikacji efektów uczenia się (załącznik 5). - Jeżeli z przedstawionego dokumentu nie wynika jaki charakter ma lub miała wykonywana przez studenta praca lub działalność, Pełnomocnik Rektora ds. Kształcenia i Studentów może zażądać przedstawienia dodatkowo innego stosownego dokumentu, stwierdzającego charakter wykonywanej przez studenta pracy lub działalności oraz może zwrócić się o opinię do opiekuna praktyk z ramienia Uczelni.
- W związku z możliwością wystąpienia stanu zagrożenia m.in. epidemiologicznego i związanego z tym ograniczenia funkcjonowania przedsiębiorstw, urzędów publicznych i samorządowych oraz innych podmiotów dopuszcza się w takiej sytuacji realizację praktyki w sposób zdalny (obowiązują wówczas dokumenty jak przy realizacji praktyki w formie stacjonarnej) . W przypadku gdy praktyki nie mogą być przeprowadzone w sposób zdalny uczelnia może zaproponować inny sposób realizacji efektów uczenia się (np. zajęcia symulowane prowadzone przez kadrę akademicką albo projekty praktyczne realizowane przez studentów pod nadzorem nauczycieli akademickich w porozumieniu z kierunkowym opiekunem praktyk. Student ubiegający się o zaliczenie praktyki winien złożyć arkusz oceny osiągniętych efektów uczenia się określonych dla praktyki w programie studiów, tj. w Karcie przedmiotu (załącznik 6), oraz protokół weryfikacji efektów uczenia się (załącznik 5).
VI. Postanowienia końcowe
- Uczelnia nie ponosi żadnych kosztów związanych z odbywaniem praktyki.
- Praca studenta odbywającego praktykę ma charakter nieodpłatny.
- W przypadku, gdy organizator praktyki zdecyduje o możliwości otrzymania przez studenta wynagrodzenia z tytułu pracy wykonywanej w trakcie odbywania praktyki, stosowna umowa zawierana jest pomiędzy organizatorem praktyki a studentem, bez pośrednictwa Uczelni.
- Student zobowiązany jest do wykupienia w okresie odbywania praktyki ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Uczelnia ma prawo zakończyć odbywanie praktyk przez studenta przed terminem, w przypadku:
a) naruszenia przez studenta dyscypliny pracy lub porządku pracy przyjętego u organizatora praktyki,
b) braku ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej i od następstw nieszczęśliwych wypadków na okres trwania praktyki. - W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się Regulamin studiów MWSE w Tarnowie.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 października 2020 roku.
Załączniki
- Załącznik 1. Umowa o praktykę PDF 256 KB
- Załącznik 2. Indywidualny program praktyki PDF 157 KB
- Załącznik 3. Raport z przebiegu praktyki PDF 227 KB
- Załącznik 4. Zaświadczenie o zatrudnieniu PDF 210 KB
- Załącznik 6. Arkusz oceny osiągniętych efektów uczenia się PDF 182 KB