Praktyka stanowi integralną część programu studiów na kierunku Zarządzanie.
Celem praktyki jest zapoznanie studenta z działalnością przedsiębiorstwa (lub innej organizacji) ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania kwestii ekonomicznych, finansowych i organizacyjnych. Praktyka ma pomóc w praktycznym zastosowaniu zdobytej wiedzy oraz zdobyciu umiejętności przydatnych w przyszłej pracy zawodowej. Główne cele praktyki to:
- umożliwienie studentowi konfrontacji zdobytej wiedzy w czasie trwania studiów z praktyką z obszaru działania organizacji, przedsiębiorstw oraz rozszerzenie tej wiedzy o umiejętności niezbędne w procesie zarządzania;
- zapoznanie się z procesem zarządzania i zasadami funkcjonowania podmiotów gospodarczych, instytucji i innych organizacji;
- poznanie struktur i mechanizmów funkcjonowania przedsiębiorstw, organizacji, instytucji sektora publicznego i prywatnego;
- nabycie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych z zakresu zarządzania oraz finansów i rachunkowości poprzez obserwację i współuczestnictwo w realizacji zadań związanych z rozwiązywaniem problemów praktycznych w tym obszarze, niezbędnych w dalszej pracy zawodowej;
- nabycie umiejętności pozyskiwania, analizowania i ewidencji materiałów źródłowych z zakresu zarządzania;
- przygotowanie do realizacji podstawowych zadań w obszarze zarządzania w różnego rodzaju przedsiębiorstwach i instytucjach;
- posługiwanie się językiem specjalistycznym z zakresu zarządzania;
- zapoznanie się z aspektami psychosocjologicznymi i etycznymi środowiska pracy, w szczególności, odpowiedzialnością, kształtowaniem relacji interpersonalnych, dyscypliną, funkcjonowaniem hierarchii organizacyjnej oraz zachowań organizacyjnych;
- poznanie oczekiwań rynku pracy oraz poprawa swojej pozycji na rynku pracy;
- nawiązanie kontaktów zawodowych, koniecznych w sferze poruszania się na rynku pracy, umożliwiających wykorzystanie ich w momencie przygotowywania pracy dyplomowej oraz poszukiwania pracy.
Koordynatorem całokształtu spraw związanych z organizacją i przebiegiem praktyk Rektor.
Rektor powołuje opiekunów praktyk. Do zadań opiekunów praktyk należy:
- opieka i nadzór nad studentami w trakcie praktyk,
- akceptacja indywidualnego planu praktyki,
- ocena osiągniętych efektów na praktyce i zatwierdzenie odbycia praktyki,
- w uzasadnionych przypadkach przeprowadzanie kontroli odbywania praktyk studenckich, z ramienia Uczelni,
- przedkładanie Rektorowi na koniec roku akademickiego sprawozdania z nadzorowanych praktyk.
Praktykę studenci mogą odbywać w podmiotach gospodarczych i organizacjach dowolnego typu, w szczególności w: przedsiębiorstwach, w których występują m. in. działy: handlowy, sprzedaży, marketingu, kadr, szkoleń, finansów, rachunkowości, produkcji, organach administracji samorządowej i państwowej, bankach, biurach rachunkowych, biurach doradztwa podatkowego, urzędach skarbowych, organach administracji lokalnej, samorządowej, placówkach sektora handlowego, finansowego, biurach maklerskich, agencjach reklamowych, konsultingowych, szkoleniowych, firmach logistycznych, spedycyjnych, instytucjach naukowo-badawczych, agencjach social-media, agencjach PR, firmach badawczych, firmach konsultingowych oraz innych podmiotach pod warunkiem, iż zakres wykonywanych w nich zadań jest zgodny z kierunkiem studiów.
Organizacja i wymiar praktyki
- studenci studiów niestacjonarnych odbywają praktykę w trakcie I, II i III semestru (w wymiarze 4 tygodni w każdym semestrze) – po 8 godzin (7 godz. studenci niepełnosprawni) 60. min. dziennie. Punkty ECTS wliczane są do semestru I, II, III. Łączna suma punktów ECTS – 12.
Szczegółowe zasady odbywania praktyk reguluje Regulamin praktyk na kierunku Zarządzanie – studia drugiego stopnia, profil praktyczny.
Opiekunowie praktyk
Umowa o realizację praktyki i zwolnienie z praktyki
Dokumenty do pobrania
- Regulamin praktyk na kierunku Zarządzanie – studia drugiego stopnia, profil praktyczny PDF 237 KB
- Program praktyki – Zarządzanie DOC 75 KB
- Umowa o praktykę – Zarządzanie DOC 77 KB
- Ocena efektów uczenia się DOC 35 KB
- Oświadczenie o ubezpieczeniu na czas praktyki DOC 34 KB
Druki do pobrania
Rok studiów | semestr I | semestr II | semestr III |
Studia rozpoczęte od r.a. 2024/2025 |
|||
Regulamin praktyk | Regulamin praktyk na kierunku Zarządzanie – studia II stopnia, profil praktyczny | ||
Umowa (załącznik 1) | Umowa o praktykę | ||
Indywidualny program praktyki (załącznik 2) | Indywidualny program praktyki | ||
Raport z przebiegu praktyki (załącznik 3) | Raport z przebiegu praktyki w semestrze I | Raport z przebiegu praktyki w semestrze II | Raport z przebiegu praktyki w semestrze III |
Zaświadczenie o zatrudnieniu/ stażu/ wolontariacie | Zaświadczenie o zatrudnieniu – semestr I | Zaświadczenie o zatrudnieniu- semestr II | Zaświadczenie o zatrudnieniu – semestr III |
Protokół weryfikacji efektów uczenia się ( dotyczy studentów zwalniających się z praktyki – umowa o pracę, staż, wolontariat) | Protokół weryfikacji efektów uczenia się | Protokół weryfikacji efektów uczenia się | Protokół weryfikacji efektów uczenia się |
Arkusz oceny osiągniętych efektów uczenia się ( dotyczy studentów prowadzących własną działalność gospodarczą) | Arkusz oceny osiągniętych efektów uczenia się | Arkusz oceny osiągniętych efektów uczenia się | Arkusz oceny osiągniętych efektów uczenia się |
Ankieta satysfakcji studenta z praktyki ( dotyczy studentów odbywających praktykę) | Ankieta satysfakcji | ||
Ankieta ewaluacyjna dla pracodawcy po praktyce (dotyczy studentów odbywających praktykę) | Ankieta ewaluacyjna dla pracodawcy |
Wykaz instytucji, z którymi MWSE podpisała okresowe umowy o realizację praktyk studenckich na kierunku Zarządzanie
Lp. | Nazwa instytucji | Adres | Okres obowiązywania umowy |
---|---|---|---|
Urzędy gmin i miast / Instytucje administracji publicznej | |||
1. | Urząd Gminy Pleśna | Pleśna 240, 33-171 Pleśna | umowa na czas nieokreślony |
2. | Urząd Miejski w Dąbrowie Tarnowskiej | ul. Rynek 34, 33-200 Dąbrowa Tarnowska | 01.12.2023- 31.12.2024 |
3. | Urząd Miejski w Ryglicach | ul. Rynek 9, 33-160 Ryglice | umowa na czas nieokreślony |
4. | Urząd Miasta Tarnowa | ul. Mickiewicza 2, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
5. | Urząd Miejski w Żabnie | ul. Władysława Jagiełły 1, 33-240 Żabno | umowa na czas nieokreślony |
6. | Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gromniku | ul. Krynicka 3, 33-180 Gromnik | umowa na czas nieokreślony |
7. | Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wierzchosławicach | Wierzchosławice 550, 33-122 Wierzchosławice | umowa na czas nieokreślony |
Urzędy skarbowe / Instytucje finansowe / Biura rachunkowe | |||
8. | Bank Spółdzielczy w Szczucinie | ul. Dr Rudnickiego 5, 33-230 Szczucin | umowa na czas nieokreślony |
9. | Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie | al. Solidarności 5-9b, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
10. | Kancelaria Podatkowa Iwona Płaneta | ul. Konarskiego 9, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
11. | Biuro Rachunkowe Ad rem | ul. 1 Maja 2/4, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
Przedsiębiorstwa | |||
12. | ATB Tamel S.A. | ul. Elektryczna 6, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
13. | Cortex Chemicals Sp. z o.o. | ul. Malczewskiego 8, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
14. | Eurokonsultant | ul. Kościuszki 37 A, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
15. | Kupiec S.A. | ul Słoneczna 28-30, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
16. | Lenze Tarnów | ul. Kochanowskiego 30, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
17. | Purinova Sp. z o.o., oddział w Tarnowie | ul. Malczewskiego 8, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
18. | Zakład Usług Komunalnych w Zakliczynie | ul. Krakowska 11, 32-840 Zakliczyn | umowa na czas nieokreślony |
Inne | |||
19. | Fundacja PARTNERSTWO DLA PRZYSZŁOŚCI | ul. Słowackiego 6, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
20. | Gminne Centrum Kultury w Wierzchosławicach | Wierzchosławice, 33-122 Wierzchosławice | umowa na czas nieokreślony |
21. | Kancelaria Adwokacka Łukasz Karaś | ul. Jasna 3, 39-310 Radomyśl Wielki | umowa na czas nieokreślony |
22. | Miejski Zarząd Cmentarzy | ul. Bernardyńska 24, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
23. | Stowarzyszenie „GALILEO” | ul. Słowackiego 6/1, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
24. | Stowarzyszenie PO PROSTU RAZEM | ul. Al. Piaskowa 59, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
25. | Salon Podróży Travelplanet S.A | ul. Krakowska 25, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony od dnia 9.09.2020 |
26. | Szpital Specjalistyczny im. E. Szczeklika | ul. Szpitalna 13, 33-100 Tarnów | 01.10.2023-30.06.2024 |
27. | Tarnowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. | ul. Graniczna 8A, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
28. | Tarnowskie Wodociągi Sp. z o.o. | ul. Narutowicza 37, 33-100 Tarnów | 1.02.2019-31.10. 2021 |