Praktyka na studiach drugiego stopnia jest obowiązkowa zarówno dla studentów studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych. Powinna ona odbywać się równolegle z realizacją zajęć w Uczelni. Szczegółowe zasady odbywania praktyk zawierają regulaminy odbywania praktyk przyjęte dla realizowanych programów kształcenia.
Celem praktyki realizowanej przez studentów na pierwszym i drugim semestrze studiów jest kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych przez zapoznanie się ze specyfiką działania przedszkola i szkoły podstawowej lub innej placówki, w której praktyka jest odbywana, w tym zadań opiekuńczo-wychowawczych, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji. W trakcie praktyki student powinien zapoznać się z zorganizowaną i podejmowaną spontanicznie aktywnością formalnych i nieformalnych grup uczniów, a także poszczególnych uczniów, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, poznać interakcję dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz relacje między dziećmi w tym samym i różnym wieku, procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, dynamikę grup, zachowania i postawy uczniów. Student powinien współdziałać z opiekunem praktyk w zakresie realizacji zadań zawodowych, pełnić rolę opiekuna-wychowawcy, prowadzić analizę i interpretować zaobserwowane albo doświadczane sytuacje i zdarzenia pedagogiczne.
Celem praktyki realizowanej przez studentów na trzecim semestrze studiów jest kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez zapoznanie się ze specyfiką przedszkola i szkoły podstawowej lub innej placówki, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji. Cel ten jest osiągany przez obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyki w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć), poznawanie stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy, interakcji pomiędzy wychowawcą a dziećmi oraz pomiędzy dziećmi w grupie rówieśniczej, sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów, sposobu oceniania uczniów, dynamiki i klimatu społecznego klasy, funkcjonowania poszczególnych uczniów, organizacji przestrzeni w klasie. Student powinien współdziałać z opiekunem praktyk w zakresie realizacji zadań zawodowych, pełnić rolę nauczyciela, prowadzić analizę i interpretować zaobserwowane albo doświadczane sytuacje i zdarzenia pedagogiczne.
Miejsce i czas trwania praktyki
Praktykę studenci mogą odbywać w: przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, ochotniczych hufcach pracy, ośrodkach profilaktyki i terapii uzależnień, świetlicach socjoterapeutycznych, świetlicach środowiskowych, bursach szkolnych, internatach, pogotowiu opiekuńczym, sądach, kuratorskich ośrodkach pracy z młodzieżą, policyjnych izbach dziecka, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych, zakładach karnych, domach opieki społecznej, ośrodkach pomocy społecznej (GOPS, MOPS), instytucjach zajmujących się problemem uzależnień oraz w innych placówkach, których działalność statutowa obejmuje pracę z osobami niedostosowanymi społecznie, urzędach pracy (powiatowych, wojewódzkich), Ochotniczych Hufcach Pracy, agencjach pracy tymczasowej, agencjach pośrednictwa pracy, działach personalnych przedsiębiorstw, instytucjach szkoleniowych, Centrach Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, firmach zajmujących się coachingiem kariery zawodowej oraz innych instytucjach, których zadania obejmują działalność profilaktyczną, terapeutyczną, resocjalizacyjną i doradczą.
Studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych drugiego stopnia na kierunku Pedagogika odbywają praktykę zgodnie z realizowaną specjalnością, według następującego porządku:
- w ramach I semestru praktykę w wymiarze 4 tygodni, specjalności: pedagogika szkolna i doradztwo zawodowe realizują praktykę w wymiarze 4 tygodni w dowolnym typie żłobka, przedszkola, szkoły i dowolnym etapie kształcenia; pedagogika resocjalizacyjna i pedagogika społeczna z pracą socjalną realizują praktykę w wymiarze 4 tygodni w wybranej placówce zgodnie ze specjalnością.
- w ramach II semestru praktykę w wymiarze 4 – pedagogika szkolna i doradztwo zawodowe realizują praktykę w wymiarze 4 tygodni w dowolnym typie żłobka, przedszkola, szkoły i dowolnym etapie kształcenia; pedagogika resocjalizacyjna i pedagogika społeczna z pracą socjalną realizują praktykę w wymiarze 4 tygodni w wybranej placówce zgodnie ze specjalnością.
- w ramach III semestru praktykę w wymiarze 4 tygodni – specjalności: pedagogika szkolna i doradztwo zawodowe realizuje praktykę w wymiarze 4 tygodni, w tym: 2 tygodnie w szkole, w której zatrudniony jest pedagog szkolny lub nauczyciel wyznaczony do tych zadań oraz 2 tygodnie w szkole, w której zatrudniony jest doradca zawodowy lub inny nauczyciel realizujący jego zadania lub w innej placówce zatrudniającej doradcę zawodowego; pedagogika resocjalizacyjna i pedagogika społeczna z pracą socjalną realizują praktykę w wymiarze 4 tygodni w wybranej placówce zgodnie ze specjalnością.
Łączny wymiar praktyki na II stopniu Pedagogiki wynosi 12 tygodni (3 miesiące). Punkty ECTS wliczane są do semestru I, II i III.
Studenci studiów drugiego stopnia, którzy w MWSE i na innych uczelniach ukończyli w ramach pierwszego stopnia studiów kierunek Pedagogika, jeśli udokumentują, iż zrealizowali praktykę w przedszkolu lub w szkole podstawowej, a także w placówce zgodnej z realizowaną specjalnością) są zwolnieni z praktyki realizowanej na I semestrze studiów w wymiarze 4 tygodni i realizują praktykę w wymiarze 4 tygodni w ramach semestru II oraz 4 tygodni w ramach semestru III. Studenci, którzy ukończyli kierunek inny niż Pedagogika realizują praktykę wyrównawczą w trakcie semestru: pierwszego w wymiarze 4 tygodni (w tym 2 tygodnie w przedszkolu i 2 tygodnie w szkole podstawowej w klasach I – III lub 4 tygodnie w wybranej placówce zgodnie ze specjalnością).
Szczegółowe zasady odbywania praktyk zawierają regulaminy odbywania praktyk na tym kierunku, zgodne z realizowanymi programami kształcenia:
- Regulamin praktyk na kierunku Pedagogika – studia II stopnia, profil praktyczny (studia rozpoczęte od r.a. 2021/2022) PDF 215 KB
- Regulamin praktyk na kierunku Pedagogika – studia II stopnia, profil praktyczny (studia rozpoczęte od r.a. 2023/2024) PDF 622 KB. (załącznik nr 1 do Zarządzenia 12/R/2023 Rektora MWSE w Tarnowie z dnia 14.04.2023 r. w sprawie wprowadzenia regulaminu praktyk na kierunku Pedagogika na studiach I i II stopnia na profilu praktycznym w MWSE w Tarnowie PDF 381 KB. Obowiązuje od roku akademickiego 2023/2024)
Opiekunowie praktyk
Umowa o realizację praktyki i zwolnienie z praktyki
Druki do pobrania
Rok studiów | I (semestr I) | I (semestr II) | II (semestr III) |
---|---|---|---|
Studia rozpoczęte od r.a. 2024/2025 |
|||
Regulamin praktyk | Regulamin praktyk na kierunku Pedagogika – studia II stopnia, profil praktyczny | ||
Umowa (załącznik 1) | Umowa o praktykę | ||
Indywidualny program praktyki (załącznik 2) | Indywidualny program praktyki | ||
Raport z przebiegu praktyki (załącznik 3) | Raport z przebiegu praktyki w semestrze I Raport z przebiegu praktyki dla różnicy programowej |
Raport z przebiegu praktyki w semestrze II | Raport z przebiegu praktyki w semestrze III |
Zaświadczenie o zatrudnieniu/ stażu/ wolontariacie | Zaświadczenie o zatrudnieniu- semestr II | Zaświadczenie o zatrudnieniu – semestr III | |
Protokół weryfikacji efektów uczenia się ( dotyczy studentów zwalniających się z praktyki – umowa o pracę, staż, wolontariat) | Protokół weryfikacji efektów uczenia się | Protokół weryfikacji efektów uczenia się | Protokół weryfikacji efektów uczenia się |
Arkusz oceny osiągniętych efektów uczenia się ( dotyczy studentów prowadzących własną działalność gospodarczą) | Arkusz osiągniętych efektów uczenia się | Arkusz osiągniętych efektów uczenia się | Arkusz osiągniętych efektów uczenia się |
Ankieta satysfakcji studenta z praktyki ( dotyczy studentów odbywających praktykę) | Ankieta satysfakcji | ||
Ankieta ewaluacyjna dla pracodawcy po praktyce (dotyczy studentów odbywających praktykę) | Ankieta ewaluacyjna dla pracodawcy |
Wykaz instytucji, z którymi MWSE podpisała okresowe umowy o realizację praktyk studenckich na kierunku Pedagogika
Lp. | Nazwa instytucji | Adres | Okres obowiązywania umowy |
---|---|---|---|
Przedszkola | |||
1. | Niepubliczne Przedszkole Akademia Malucha „Smerfna Chata” | al. J. Piłsudskiego 92, 33-240 Żabno | umowa na czas nieokreślony |
2. | Niepubliczne Przedszkole „Bajadurka” | ul. Lwowska 32B, lok. 4, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
3. | Niepubliczne Przedszkole „Bajkowa Kraina” | ul. Radomyślska 16, 33-230 Szczucin | umowa na czas nieokreślony |
4. | Niepubliczne Przedszkole „Słoneczko” | Wierzchosławice, 33-122 Wierzchosławice | umowa na czas nieokreślony |
5. | Przedszkole Niepubliczne „Bajka” | ul. Starodąbrowska 20, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
6. | Przedszkole Niepubliczne „Mój Mały Świat” | ul. Jagiellońska 14, 32-830 Wojnicz | umowa na czas nieokreślony |
7. | Przedszkole Niepubliczne „Promyczek” | ul. Bema 9, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
8. | Przedszkole Publiczne nr 8 w Tarnowie „Pod Stokrotką” | ul. M. Dąbrowskiej 1, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
9. | Przedszkole Publiczne nr 13 w Tarnowie | ul. Przedszkolaków 7, 33-100 Tarnów | 2.01.2019―31.12.2021 |
10. | Przedszkole Publiczne nr 15 w Tarnowie | ul. Krzyska 108, 33-103 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
11. | Przedszkole Publiczne nr 34 w Tarnowie | ul. Wiejska 29, 33-100 Tarnów | 12.10.2018―31.08.2023 |
Szkoły | |||
12. | Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 im. H. Marusarz | Wola Rzędzińska 435 B, 33-150 Wola Rzędzińska | 1.09.2020―31.08.2021 |
13. | Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. M. Kopernika | ul. Matejki 8, 33-200 Dąbrowa Tarnowska | umowa na czas nieokreślony |
14. | Szkoła Podstawowa nr 1 im. Klementyny Hoffmanowej | ul. Reymonta 30, 33-100 Tarnów | 3.02.2020―2.02.2021 |
15. | Szkoła Podstawowa im. Hetmana Jana Tarnowskiego | ul. Tarnowska 60, 33-112 Tarnowiec | 2.02.2019― |
16. | Szkoła Podstawowa im. Ojca Świętego Jana Pawła II | ul. Witosa 140, 33-131 Łęg Tarnowski | 22.11.2018―31.08.2021 |
17. | Szkoła Podstawowa im. S. Staszica w Tuchowie | ul. J. Pawła 6, 33-170 Tuchów | do 24.06.2022 |
18. | Szkoła Podstawowa nr 8 im. K. K. Baczyńskiego | ul. Bitwy pod Studzienkami 5, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
19. | Szkoła Podstawowa nr 10 im. Romana „Sybiraka” Sanguszki | ul. Niedomicka 20, 33-100 Tarnów | do 24.06.2022 |
20. | Szkoła Podstawowa nr 14 im. S. Jaracza | ul. Krzyska 118, 33-103 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
21. | Zespół Szkolno-Przedszkolny w Porębie Radlnej | Poręba Radlna 119, 33-112 Tarnowiec | umowa na czas nieokreślony |
22. | Zespół Szkolno-Przedszkolny w Borkach | Borki 164, 33-230 Szczucin | umowa na czas nieokreślony |
Ośrodki opiekuńczo-wychowawcze | |||
23. | Centrum Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Tarnowie | ul. Chemiczna 10 a, 33-101 Tarnów | do 30.09.2022 |
24. | Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Łysej Górze | Łysa Góra 274, 32-853 Łysa Góra | do 24.06.2022 |
25. | Regionalny Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy w Pogórskiej Woli | Pogórska Wola 162, 33-152 Pogórska Wola | umowa na czas nieokreślony |
26. | Zakład Poprawczy w Tarnowie | ul. Klikowska 101 A, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
Inne | |||
27. | Dom Pomocy Społecznej w Nowodworzu | Nowodworze 64, 33-112 Tarnowiec | 1.01.2021-31.12.2021 |
28. | Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Prymus” w Gorlicach | ul. Pod Lodownią 12, 38-300 Gorlice | umowa na czas nieokreślony |
29. | Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowie | pl. gen. J. Bema 3, 33-100 Tarnów | 2.11. 2018-2.11. 2020 |
30. | SIEMACHA Spot | ul. 16 Pułku Piechoty 12, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
31. | Zakład Karny w Tarnowie | ul. Konarskiego 2, 33-100 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |
32. | Zakład Karny Mościce | ul. J. Śniadeckiego 9, 33-101 Tarnów | umowa na czas nieokreślony |