Szkolenie jest przeznaczone dla pedagogów, nauczycieli wszystkich szczebli edukacji, wychowawców i opiekunów, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Szkolenie przeznaczone jest wyłącznie dla osób pełnoletnich.
Minimalna liczebność grupy: 10
Liczba godzin lekcyjnych: 16
Dodatkowe wymogi rekrutacyjne
- kserokopia świadectwa ukończenia szkoły średniej
Efekty kształcenia
Program szkolenia ukazuje i przybliża bogactwo stosowanych form zabawowych na różnych poziomach kształcenia dzieci i młodzieży, wpływających na rozwój ich zdolności muzycznych i ogólnych. Zostaną zaprezentowane sposoby wdrażania tańca, radości i szczęścia w zabawie, poezji, i tańcu oraz sposoby nauczania muzyki: metody Carla Orfa, Rudolfa Labana, Edwina Eliasa Gordona. Zostaną przedstawione zagadnienia pojęcia zabawy jako intersemiotyczne i autokreacyjne aspekty, czynniki wyzwalające i hamujące potrzebę zabawy w szkole, domu i grupie rówieśniczej.
Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w:
- Samodzielne zaprojektowanie zabaw dla młodzieży i dzieci.
- Układanie scenariuszów zajęć oparte na zabawie muzycznej, np. ze śpiewem, tańcem, które mają służyć rozwojowi emocjonalnemu dziecka oraz mają stwarzać okazję do twórczych oraz samodzielnych działań.
- Zapoznanie się z metodami nauczania muzyki.
- Odkrycie komunikacji niewerbalnej poprzez pracę z muzyką.
Przedmioty i treści kształcenia
- Zabawa, radość, szczęście – dziecięce spotkanie ze światem przyrody i sztuki.
- Teksty literackie źródłem wiedzy o egzystencjalnych, społeczno-moralnych, estetycznych i poznawczych cechach zabawy.
- Dziecko, jako osoba. Wychowanek, jako człowiek- zabawa i radość w uczeniu się.
- Systemy nauczania muzyki uwzględniające treści zabawowe.
- Motywy i wątki ludowe w treściach piosenek- rozwijanie twórczości dzieci.
- Piosenki, pląsy i tańce dzieci w różnym wieku.
Metody dydaktyczne i formy realizacji zajęć
- podające: wykład, instrukcja, opis, objaśnienie,
- poszukujące (aktywizujące): zadań otwartych, obserwacja czynna, doświadczenie,
- ekspresywne: społecznego porozumienia, przykładu osobowego,
- analiza oryginalnych tekstów literackich,
- praktyczne: zadań zamkniętych, ćwiczeń.
Szkolenie kończy się zaliczeniem. Uzyskanie zaliczenia (lub jego brak) pojawia się na certyfikacie ukończenia szkolenia. Warunkiem ukończenia szkolenia przez uczestnika jest obecność na wszystkich zajęciach.