Absolwent dysponuje wiedzą ogólnopedagogiczną, historyczną, socjologiczną i psychologiczną oraz praktycznymi umiejętnościami niezbędnymi do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania oraz pracy resocjalizacyjno-penitencjarnej. Posiada praktyczną znajomość i zrozumienie procesów zachodzących we współczesnym społeczeństwie, zwłaszcza w rodzinie, środowisku młodzieżowym i jego subkulturach. Absolwent legitymuje się praktyczną umiejętnością twórczego rozwiązywania problemów wychowawczych oraz radzenia sobie w sytuacjach wymagających natychmiastowej interwencji.
Absolwent posiada praktyczne kompetencje niezbędne do diagnozowania problemów i podejmowania praktycznych działań resocjalizacyjnych w placówkach socjalizacyjnych i resocjalizacyjnych, placówkach wsparcia dziennego, interwencyjnych, ośrodkach kuratorskich, placówkach dla nieletnich (np. ośrodkach szkolno-wychowawczych, policyjnych izbach dziecka, schroniskach dla nieletnich), w zakładach karnych, aresztach śledczych, służbach sądowych i więziennych.
Absolwenta cechuje praktyczna umiejętność refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębione rozumienie rzeczywistości edukacyjnej, wrażliwość na problemy społeczne, otwartość na rozwiązania alternatywne, chęć niesienia pomocy, gotowość do działania w sytuacjach kryzysowych i zagrożenia społecznego, stanowczość i zdecydowanie oraz umiejętność praktycznego działania kooperatywnego.
Absolwent zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, posługuje się językiem specjalistycznym z zakresu pedagogiki.