Jan Rajmund Paśko (red.)
Wydawnictwo MWSE, Tarnów 2016
obj.: 248 s.
format: 16,5 x 23,5 cm
ISBN: 978-83-89879-23-3
DOI: 10.25944/mwse.9788389879233
cena: 47 zł
Spis treści (pdf)
Problem relacji ucznia z nauczycielem i zależności odwrotnej jest tematem aktualnym od początków istnienia „stanowiska” nauczyciela. Pojawiał się on już w starożytności i ulegał zmianom wraz z rozwojem cywilizacji i coraz większymi prawami jednostki do posiadania własnych poglądów, które można było swobodnie przedstawiać. Problem relacji uczeń – nauczyciel jest wielopłaszczyznowy i do tej pory nie posiada uniwersalnych rozwiązań. Inne są relacje w kontekście uczeń – nauczyciel przedmiotu, a inne na zajęciach pozalekcyjnych.
Problem dodatkowo komplikuje fakt, że wprawdzie mówi się o relacji ucznia i nauczyciela, lecz nie podkreśla się przy tym, iż relacja ta może być inna, gdy miejsce jednego ucznia zajmie inny. Relacja pomiędzy grupą uczniów, jaką jest klasa, a nauczycielem zależna jest od osobowości nauczyciela. Wystarczy, że zmieni się nauczyciel, a dotychczasowe relacje ulegają zmianie.