Studia podyplomowe w zakresie pedagogiki szkolnej skierowane są do osób zainteresowanych uzyskaniem kwalifikacji zawodowych potrzebnych do wykonywania pracy pedagoga szkolnego. Oferta skierowana jest do pedagogów, nauczycieli, wychowawców w placówkach opiekuńczo-socjalizujących.
Studia podyplomowe pedagog szkolny dają kwalifikacje do pracy w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, liceach ogólnokształcących, technikach, szkołach branżowych I i II stopnia, szkołach policealnych, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników służb społecznych, placówkach oświatowo-wychowawczych, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575).
Uczestnikami studiów mogą być osoby posiadające wykształcenie wyższe na poziomie licencjackim, inżynierskim lub magisterskim oraz posiadające przygotowanie pedagogiczne.
W wyniku realizacji zajęć przewidzianych planem studiów absolwent zostanie przygotowany do rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, udzielania pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji szkolnej, rodzinnej, dbania o właściwy rozwój dzieci i młodzieży.
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w podstawy wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktyczne niezbędne w pracy pedagoga szkolnego. Celem studiów jest dostarczenie wiedzy i umiejętności w zakresie: diagnozy, profilaktyki, metodyki pracy w środowisku szkolnym i rodzinnym, zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli wymaganymi przez MEN (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575). Przygotowanie absolwentów do pracy na stanowisku pedagoga szkolnego oraz do diagnozowania indywidualnych potrzeb uczniów, a także przyczyn ewentualnych niepowodzeń szkolnych, związanych z sytuacjami kryzysowymi i traumatycznymi w domu i szkole, dostrzegania zagrożeń związanych z niedostosowaniem społecznym, wczesnego wspomagania oraz systematycznego wspierania rozwoju dzieci i młodzieży, koordynowania i wspierania działań opiekuńczo-wychowawczych szkoły i rodziny, organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem działań profilaktycznych, jak również budowania wiedzy o rozwoju psychofizycznym dzieci i młodzieży szkolnej oraz dysfunkcji w tym zakresie.
W trakcie zajęć organizowanych w formie ćwiczeń i konwersatoriów słuchacze zdobywają wiedzę i umiejętności w zakresie kreatywnego myślenia i działania, a także wiedzę i umiejętności niezbędne do realizacji zadań pedagoga szkolnego, ze szczególnym uwzględnieniem tych w zakresie sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi oraz sprawnego, skutecznego i jasnego komunikowania się, także w sytuacjach trudnych czy konfliktowych, z osobami posiadającymi różne kompetencje społeczne i kulturowe.
Zdobyta wiedza i kompetencje pozwolą absolwentom tych studiów przyjąć aktywną rolę w procesie wychowania i edukacji uczniów w szkole i innych placówkach oświatowych lub opiekuńczo-wychowawczych. Absolwenci są też przygotowani do realizacji profilaktyki pierwszorzędowej w ramach pracy opiekuńczo-wychowawczej. Absolwenci uzyskują kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w przedszkolach i szkołach na wszystkich poziomach kształcenia oraz innych placówkach zapewniających pomoc i opiekę uczniom.
Integralną częścią studiów są praktyki pedagogiczne umożliwiające nabycie umiejętności zawodowych przez aktywną realizację zajęć szkolnych oraz poznanie zasad funkcjonowania placówek. Tematyka nakierowana jest na ukształtowanie praktycznych i specjalistycznych umiejętności przyszłych absolwentów.
Ramowy program studiów
I semestr | ||||
---|---|---|---|---|
Lp. | Nazwa przedmiotu | Liczba godz.(W/Ć) | Forma zal./pkt ECTS | |
1. | Wybrane elementy psychologii rozwojowej i opiekuńczo-wychowawczej | 15 | – | E/3 |
2. | Diagnozowanie środowiska i rozwoju ucznia – diagnoza pedagogiczna | 10 | 20 | Z/4 |
3. | Warsztat pracy pedagoga szkolnego | 10 | 15 | Z/4 |
4. | System opieki i pomocy w Polsce i w krajach Unii Europejskiej | 10 | – | Zal./2 |
5. | Socjoekonomiczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej | 10 | 10 | E/3 |
6. | Metodyka współpracy z rodzicami dzieci z trudnościami w rozwoju | 10 | 15 | Z/4 |
7. | Projektowanie pomocy i wsparcia | 10 | – | Zal./2 |
8. | Mediacje w pracy opiekuńczo-wychowawczej | 10 | 10 | Z/3 |
9. | Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży | 5 | 5 | Zal./2 |
10. | Profilaktyka i terapia uzależnień | 5 | 10 | Zal./3 |
Razem I semestr (W+Ć) | 180 godz. | 30 pkt | ||
II semestr | ||||
1. | Filozoficzno-etyczny kontekst pracy opiekuńczo-wychowawczej | 15 | – | E/2 |
2. | Poradnictwo społeczno-wychowawcze i zawodowe | 5 | 15 | Z/2 |
3. | Metodyka pracy z dziećmi wykazującymi zaburzenia rozwojowe | 10 | 20 | Z/4 |
4. | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej | 10 | 20 | Z/4 |
5. | Metodyka profilaktyki i animacji w środowisku lokalnym | 5 | 15 | Z/4 |
6. | Dydaktyczne aspekty równości szans edukacyjnych | 10 | – | Zal./3 |
7. | Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | 5 | 15 | Zal./3 |
8. | Komunikacja interpersonalna | 5 | 10 | Zal./3 |
8. | Praktyka psychologiczno-pedagogiczna* | – | 30 | Zal./4 |
Razem II semestr (W+Ć) | 160 godz. + 30 godz. praktyki |
30 pkt | ||
III semestr | ||||
1. | Prawne podstawy opieki i wychowania | 10 | 5 | E/2 |
2. | Współczesne problemy i patologie społeczne | 10 | – | Z/2 |
3. | Szkoła jako środowisko edukacyjno-wychowawcze | – | 10 | Z/2 |
4. | Metody aktywizujące w wychowaniu | 5 | 5 | Zal./2 |
5. | Rola rodziców i opiekunów prawnych w procesie opiekuńczo-wychowawczym | 5 | 5 | Zal./2 |
6. | Pozyskiwanie środków finansowych dla działań opiekuńczo-wychowawczych | – | 10 | Zal./2 |
7. | Dydaktyka – pedagogiczne i lingwistyczne problemy w nauczaniu i uczeniu się | – | 10 | Zal./1 |
8. | Konstruowanie programu pracy pedagoga szkolnego | – | 10 | Zal./1 |
9. | Seminarium dyplomowe | – | 20 | Zal./6 |
10. | Praktyka psychologiczno-pedagogiczna* | – | 120 | Zal./10 |
Razem III semestr (W+Ć) | 105 godz. + 120 godz. praktyki |
30 pkt | ||
Razem I, II semestr (W+Ć) | 445 godz. + 150 godz. praktyki |
90 pkt |
Objaśnienia: W – wykład, Ć – ćwiczenia, E – egzamin na ocenę, Z – zaliczenie na ocenę, Zal. – zaliczenie bez oceny, P – zaliczenie na prawach egzaminu na ocenę.
* Praktyka jest ostatecznie rozliczana w semestrze III. Dopuszcza się możliwość zaliczenia praktyki w innych semestrach za zgodą Dziekana Wydziału Nauk Społecznych.