Turystyka jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów na świecie, dlatego też LCCI IQ przygotowało kwalifikacje EFT specjalnie z myślą o kandydatach, którzy są zatrudnieni lub planują podjęcie pracy w tym dynamicznie rozwijającym się sektorze. Egzamin English for Tourism:
- Jest uznanym na świecie certyfikatem potwierdzającym zarówno umiejętności językowe, jak i kwalifikacje zawodowe z szeroko rozumianej branży turystycznej;
- Jest niezbędny dla osób, których celem jest efektywna komunikacja w relacjach zawodowych w sektorze turystycznym;
- EFT Level 2 zdany na ocenę ‘Pass with Merit’ lub ‘Pass with Distinction’ (poziom B2) stanowi dokument potwierdzający znajomość języka angielskiego, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej;
- EFT Level 2 zdany na ocenę ‘Pass with Merit’ lub ‘Pass with Distinction’ (poziom B2) jest dokumentem poświadczającym znajomość języka angielskiego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki z dnia 4 marca 2011 r. w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek;
- Certyfikat EFT to niezwykle cenny dodatek do CV – pomaga w zdobyciu pracy w firmach i instytucjach na całym świecie;
- Egzamin EFT jest postrzegany jako element doskonalenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji kadry;
- Uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu EFT Level 2 gwarantuje zaliczenie lektoratu w wielu uczelniach w Polsce.
Egzamin jest organizowany na dwóch poziomach zaawansowania. Składa się z dwóch niezależnych części, które można zdać razem lub oddzielnie:
- pisemnej – Written English for Tourism (WEfT)
- ustnej – Spoken English for Tourism (SEfT)
Egzamin ma przyjazny dla kandydata format, który opracowano w oparciu o autentyczne, codzienne sytuacje z branży turystycznej.
Egzamin EFT Level 1
Poziom pierwszy egzaminu skierowany jest do osób, których celem jest zdobycie umiejętności efektywnej komunikacji w relacjach zawodowych w sektorze turystycznym. Sprawdza on podstawowe, praktyczne umiejętności kandydata w zakresie profesjonalnej obsługi klienta, począwszy od pierwszego kontaktu poprzez poszczególne etapy współpracy oraz wiedzę z zakresu podstawowej korespondencji biurowej, interpretacji i przetwarzania danych oraz sporządzania standardowej dokumentacji.
Kandydaci, pomyślnie zaliczając egzamin na poziomie level 1 potrafią:
- profesjonalnie obsłużyć klienta biura podróży na różnych etapach kontaktu z nim,
- znają specjalistyczny język używany w sektorze turystycznym,
- znają specyfikę różnych form wypoczynku, podróżowania i zakwaterowania,
- potrafią tworzyć proste biznesowe komunikaty.
Written English for Tourism (WEfT) level 1
Zadania egzaminacyjne:
- udzielenie odpowiedzi na pytania po przeanalizowaniu przedstawionych w tekście informacji z zakresu biznesu/turystyki bazującego na rozmaitych, autentycznych źródłach takich jak: przewodniki, materiały szkoleniowe, mapy, plany, programy i wykazy;
- sporządzenie dłuższego tekstu użytkowego; kandydat ma za zadanie wykazać się umiejętnością napisania np. listu lub notatki służbowej zgodnie z wymogami polecenia oraz w oparciu o informacje przedstawione w zadaniu pierwszym;
- kontynuacja lub rozwinięcie poprzedniego zadania, wymaga od kandydata napisania faksu, wiadomości, instrukcji lub ogłoszenia lub też wypełnienia formularza celem uzyskania lub udzielenia dodatkowych informacji czy też dokonania rezerwacji;
- napisanie faksu, notatki służbowej, ogłoszenia lub stosownej wiadomości, itp. w odpowiedzi na zmiany dotychczasowych ustaleń sprecyzowane w poleceniu. Zadanie to wiąże się z reorganizacją planów, ponownym przeliczeniem kosztów, modyfikacją lub odwołaniem rezerwacji itp.
Podczas egzaminu zdający może korzystać ze słownika i kalkulatora. Egzamin pisemny trwa 2 godziny. Kandydat odpowiada na 4 pytania dotyczące ww. zagadnień.
Oceny z części pisemnej
- Pass – 50% poprawnych odpowiedzi (zdany)
- Merit – 60% poprawnych odpowiedzi (zdany dobrze z wyróżnieniem)
- Distinction – 75% poprawnych odpowiedzi (zdany bardzo dobrze z wyróżnieniem)
Spoken English for Tourism (SEfT) level 1.
Część ustna (SEFT) trwa około 20 minut i składa się z 2 części:
- Topic discussion – dyskusja z egzaminującym w oparciu o sprecyzowane w poleceniu zagadnienia, które łączy jeden konkretny temat przewodni, np. podróż lotnicza.
- Role-play – kandydat wciela się w rolę osoby pracującej w branży turystycznej (np. pracownika biura podróży), a egzaminator przyjmuje rolę klienta. Zadanie polega na przeprowadzeniu rozmowy sterowanej, zgodnie ze scenariuszem podanym w zadaniu.
Kandydat nie może robić żadnych notatek. Oceniana jest płynność wypowiedzi, słownictwo, gramatyka oraz akcent.
Kandydaci zainteresowani przystąpieniem do egzaminu EFT level 1 mogą skorzystać z procedury „na żądanie”.
Egzamin EFT Level 2
Egzamin EFT Level 2 przeznaczony jest do kandydatów zainteresowanych podniesieniem swoich kwalifikacji zawodowych czy też awansem zawodowym w sektorze turystycznym w kraju lub za granicą. To egzamin dla osób, które potrafią w pełni samodzielnie funkcjonować w środowisku pracy i myślą o objęciu stanowiska menedżerskiego.
EFT Level 2 zdany na ocenę ‘Pass with Merit’ lub ‘Pass with Distinction’ (poziom B2) stanowi dokument potwierdzający znajomość języka angielskiego, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej.
EFT Level 2 zdany na ocenę ‘Pass with Merit’ lub ‘Pass with Distinction’ (poziom B2) jest dokumentem poświadczającym znajomość języka angielskiego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki z dnia 4 marca 2011 r. w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek.
Kandydaci, pomyślnie zaliczając egzamin EFT na poziomie level 2, potrafią:
- profesjonalnie obsłużyć klienta biura podróży na różnych etapach kontaktu z nim,
- opracować materiały promocyjne (ulotki, broszury, reklamy),
- sporządzać raporty, notatki, zawiadomienia,
- tworzyć proste biznesowe komunikaty,
- sporządzić plan podróży,
- sporządzić kalkulację kosztów w zależności od oczekiwań klienta,
- znają specjalistyczny język używany w sektorze turystycznym,
- znają specyfikę różnych form wypoczynku, podróżowania i zakwaterowania.
Written English for Tourism (WEfT) level 2
Zadania egzaminacyjne:
- udzielenie odpowiedzi na pytania po przeanalizowaniu przedstawionych w tekście informacji z zakresu biznesu/turystyki bazującego na rozmaitych, autentycznych źródłach takich jak: przewodniki, materiały szkoleniowe, mapy, plany, programy; może wymagać dokonania obliczeń;
- sporządzenie dłuższego tekstu użytkowego; kandydat ma za zadanie wykazać się umiejętnością napisania np. listu lub notatki służbowej zgodnie z wymogami polecenia oraz w oparciu o informacje przedstawione w zadaniu pierwszym;
- kontynuacja lub rozwinięcie poprzedniego zadania, wymaga od kandydata napisania listu, ulotki, broszury, instrukcji lub ogłoszenia lub też wypełnienia formularza celem uzyskania lub udzielenia dodatkowych informacji czy też dokonania rezerwacji;
- napisanie listu, faksu, notatki służbowej, lub stosownej wiadomości, itp. w odpowiedzi na zgłoszony problem czy zażalenie gościa hotelowego lub klienta biura turystycznego.
Podczas egzaminu zdający może korzystać ze słownika i kalkulatora. Egzamin pisemny trwa 2,5 godziny. Kandydat odpowiada na 4 pytania dotyczące ww. zagadnień.
Oceny z części pisemnej
- Pass – 50% poprawnych odpowiedzi (zdany)
- Merit – 60% poprawnych odpowiedzi (zdany dobrze z wyróżnieniem)
- Distinction – 75% poprawnych odpowiedzi (zdany bardzo dobrze z wyróżnieniem)
Spoken English for Tourism (SEfT) Level 2
Część ustna (SEFT) trwa ok. 20 min. i składa się z 2 części:
- Topic discussion – dyskusja z egzaminującym w oparciu o sprecyzowane w poleceniu zagadnienia, które łączy jeden konkretny temat przewodni, np. podróż lotnicza.
- Role-play – kandydat wciela się w rolę osoby pracującej w branży turystycznej (np. pracownika biura podróży), a egzaminator przyjmuje rolę klienta. Zadanie polega na przeprowadzeniu rozmowy sterowanej, zgodnie ze scenariuszem podanym w zadaniu.
Oceniana jest płynność wypowiedzi, słownictwo, gramatyka oraz akcent.