Rola zabawy w życiu dziecka, a także gotowość szkolna dzieci sześcioletnich były przedmiotem prelekcji, wygłoszonych w ramach III Sympozjum Pedagogicznego „Zabawa, radość, rozwój z perspektywy dzieci i dorosłych: sześciolatku czeka na Ciebie szkoła”, zorganizowanego przez Naukowe Koło Pedagogiczne działające przy MWSE oraz Kuratorium Oświaty w Krakowie.
Sympozjum odbyło się w budynku Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie przy ul. Waryńskiego 14. Gośćmi sympozjum byli Małopolski Kurator Oświaty, Pan Grzegorz Baran, Dyrektor Delegatury Krakowskiego Kuratorium Oświaty, Pani Urszula Blicharz, wizytatorzy – Pani Aleksandra Stasiak oraz Pan Stanisław Srebro, a także inspektorzy z Wydziału Edukacji Urzędu Miasta w Tarnowie. W spotkaniu wzięli udział dyrektorzy szkół i nauczyciele z Tarnowa i regionu tarnowskiego, a także studenci Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej i Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie.
Celem Sympozjum było przestawienie roli zabawy w edukacji i rozwoju dziecka oraz jej roli w życiu dorosłych. Praktyczny wymiar edukacji poprzez zabawę został zaprezentowany podczas musicalu pt. „Przedszkolaki rosną nie tylko wiosną”, w którym wystąpiły dzieci z przedszkoli nr 8, 33 i 34 w Tarnowie. Występ ten przyniósł wiele radości zarówno widzom jak i występującym na scenie dzieciom, które zostały zachęcone przez Kanclerz, mgr Zofię Kozioł do pilnej nauki oraz kontynuowania jej w przyszłości w Małopolskiej Wyższej Szkole Ekonomicznej w Tarnowie.
W trakcie spotkania poruszony został także aktualny obecnie problem edukacji szkolnej sześciolatków. Specyfikę rozwoju psychofizycznego, badanie dojrzałości szkolnej dzieci 6-letnich, a także szanse i zagrożenia wiążące się z rozpoczęciem nauki w klasie pierwszej zostały poruszone w dwóch wystąpieniach psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Uczestnicy Sympozjum mogli również zapoznać się z wynikami badań dotyczących gotowości szkolnej dzieci 5-letnich, które mogłyby rozpocząć edukację szkolną jako sześciolatki, przeprowadzonych w tarnowskich przedszkolach.
W kolejnych wystąpieniach poruszono problematykę oddziaływania wychowawcy na wychowanka poprzez osobisty przykład, omówiono rolę działań kulturotwórczych podejmowanych przez szkołę, a także znaczenie wakacyjnej animacji czasu wolnego.
W „kręgu zabawy” znalazła się prelekcja dotycząca przemian społecznych, jakie dokonują się we współczesnym (ponowoczesnym) świecie. Pokazano wpływ, jaki te przemiany wywierają na zachowania społeczne i jakość relacji międzyludzkich.
Kwestia rozwoju osobistego została poruszona w wystąpieniu prezentującym rolę festiwali psychologii, jako metodę propagowania osiągnięć tej dziedziny wiedzy. W trakcie Sympozjum poruszono także tematykę szeroko pojętego rodzicielstwa, stawiając pytanie czy rodzicami jesteśmy czy też stajemy się nimi, dojrzewając do tej roli.