Współczesny świat dziecka był przedmiotem rozważań uczestników zebranych na sympozjum pedagogicznym, zorganizowane było Naukowe Koło Pedagogiczne „Paidagogos” zrzeszające studentów MWSE.
Sympozjum objęli patronatem Rektor MWSE prof. dr hab. Michał Woźniak oraz Kanclerz mgr Zofia Kozioł. W trakcie spotkania zostały poruszone tematy związane z otoczeniem, w którym wzrasta dziecko i które wywiera na niego wpływ determinujący jego przyszłość.
Pierwsza prelegentką była Gertruda Gałek, członek Koła „Paidagogos”, która przedstawiła prezentację pod tytułem: Świat dziecka, bańka mydlana czy zgniłe jajo. Scharakteryzowała w nim na nierówności i zagrożenia istniejące w świecie, które utrudniają dzieciom pełny rozwój i wykorzystanie tkwiącego w nich potencjału, oraz obszary potencjalnych zdolności dziecka, które mogą zostać ograniczone poprzez nieodpowiednie działania dorosłych.
Kolejne wystąpienie dotyczyło niezwykle istotnej i wzbudzającej emocje kwestii dojrzałości dzieci do rozpoczęcia nauki szkolnej, mgr Agnieszka Podbilska reprezentująca Uniwersytet Rzeszowski oraz Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, zaprezentowała referat Pomyślny start szkolny dziecka a zmieniająca się podstawa programowa, wskazała na nieprzygotowanie nauczycieli do stawiania diagnoz szkolnej gotowości dziecka, ograniczenia systemu edukacji utrudniające 6-latkom podjęcie nauki, zagubienie rodziców oraz niedojrzałość dzieci do rozpoczęcia nauki.
Następnie zabrała głos Karolina Seremet reprezentująca Szkołę Podstawową im. Świętej Rodziny w Warszawie, przedstawiła referat Czy mogę polecieć, jeśli będę machał rękami? wskazała w nim znaczenie wychowawcy będącego przewodnikiem wychowanka w odnajdywaniu prawdy, poszukiwaniu odpowiedzi na dręczące go pytania, który swoją autentycznością i prawością stanowić będzie dla wychowanka autorytet.
Kolejnym prelegentem był Ks. Karl T. Stehlin z Fundacji im. Ojca Damiana de Veuster, w swoim referacie Wychowanie do cnót we współczesnej szkole, odwołując się do koncepcji cnoty (arete) o której pisali starożytni filozofowie min. Arystoteles wskazywał na uniwersalne zalety cnót oraz ich znaczenie w procesie wychowywania dziecka na wartościowego i prawego człowieka.
Następnie wystąpiła Marta Falińska (Prezes KN „Paidagogos”) z prezentacją Najbliższe otoczenie człowieka, jako istota środowiska wychowawczego, przedstawiła w niej istotę otoczenia oraz sposób postrzegania go przez dzieci, wśród których przeprowadziła wywiad w pięciu publicznych przedszkolach.
Reprezentantki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach Iwona Wolańska oraz Katarzyna Ziółek, wystąpiły z prezentacją Rodzina a aksjonormatywny aspekt wychowania, która uświadomiła słuchaczom znaczenie środowiska rodzinnego w procesie wychowania oraz rolę norm i wartości przekazywanych dzieciom przez rodziców.
Następną prelegentką była mgr Gabriela Bocheńska, która wygłosiła referat Rewalidacja dziecka specjalnej troski rodzinie, który był wynikiem jej doświadczeń zawodowych z kontaktu z dziećmi specjalnej troski, wyjaśniła jakie trudności przeżywa rodzina w której rodzi się niepełnosprawne dziecko oraz jak powinna przebiegać rewalidacja dziecka niepełnosprawnego.
Kolejnym prelegentem był mgr Andrzej Król, który zaprezentował prezentację Transgresywne nadzieje i transgresywne zagrożenia współczesności, przedstawił w niej istotę transgesji będącej przekraczaniem ustalonych norm, burzeniem określonego porządku i otwieraniem się na nowe.
Następnie Paweł Grochal przedstawił nieformalną grupę rekonstrukcyjną odtwarzającą umundurowanie armii brytyjskiej oraz jej historię i wydarzenia w których uczestniczy.