Naukowe Koło Pedagogiczne „Paidagogos” realizuje cykl wizyt studyjnych w placówkach, których działalność nawiązuje do specjalności oferowanych studentom kierunku Pedagogika w Małopolskiej Wyższej Szkole Ekonomicznej w Tarnowie.
Kolejna już w bieżącym roku akademickim wizyta odbyła się 21 października 2013 r. Był to wyjazd członków Koła do Specjalistycznej Placówki Wsparcia Dziennego i Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka w Dębicy, gdzie studenci spotkali się z dyrektor ośrodka mgr Elżbietą Kłęczek oraz jego pracownikami. Celem spotkania było zapoznanie studentów, szczególnie tych zainteresowanych pracą małymi dziećmi i realizujących specjalność pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, z funkcjonowaniem ośrodka oraz prezentacja metod i form pracy terapeutycznej.
Placówka w Dębicy prowadzi systematyczne zajęcia usprawniające dzieci w wieku od 0 do 16 lat z różnymi dysfunkcjami narządu ruchu, mowy i myślenia. Udzielana pomoc dotyczy wszelkich oddziaływań terapeutycznych, korekcyjnych, kompensacyjnych i logopedycznych w zakresie wspierania rozwoju dziecka.
Na terenie Placówki pracuje zespół specjalistów zajmujących się kompleksowym usprawnianiem dzieci: pediatra-rehabilitant, surdopedagog-logopeda, psycholog-logopeda, pedagog-terapeuta oraz czterech fizjoterapeutów, dlatego udzielane są tu także instruktaże dla rodziców i opiekunów dzieci niepełnosprawnych dotyczące codziennej pielęgnacji i usprawniania oraz wszelkie informacje z zakresu pomocy prawnej, społecznej i medycznej.
Placówka współpracuje z wieloma instytucjami zajmującymi się pracą z dziećmi, takimi jak: specjalistyczne poradnie, przedszkola, szkoły, placówki leczniczo-rehabilitacyjne itp. Z Placówką ściśle współpracuje Stowarzyszenie Pomocy Niepełnosprawnym z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym i jako organizacja wspomagająca finansuje zakup wielu pomocy i sprzętu rehabilitacyjnego niezbędnego do usprawniania dzieci.
Największe zainteresowanie studentów wzbudziła Sala Doświadczania Świata, przeznaczona do stymulacji rozwoju dzieci z głębokimi niepełnosprawnościami oraz ograniczeniami sensorycznymi oraz profesjonalnie wyposażona Sala Integracji Sensorycznej, gdzie prowadzi się terapię z dziećmi, u których stwierdzono niepełnowartościowy układ nerwowy. Studenci otrzymali informacje o tym, jak kierować swoim wykształceniem, aby w przyszłości pracować w placówkach zajmujących się wspomaganiem rozwoju małych dzieci.
– Dziękujemy Dyrektor Placówki Pani mgr Elżbiecie Kłęczek za ciepłe przyjęcie, przekazanie wielu praktycznych informacji dotyczących form pracy z małymi dziećmi. To spotkanie będziemy długo wspominać – podsumowuje Joanna Zaklikiewicz, Prezes Koła „Paidagogos”.