„Ty nic nie rozumiesz!” – pod tym hasłem 5 grudnia 2013 r. W Małopolskiej Wyższej Szkole Ekonomicznej odbyły się warsztaty komunikacji interpersonalnej, zorganizowane przez Naukowe Koło Pedagogiczne „Paidagogos”. Celem warsztatów było zapoznanie uczestników z elementami prawidłowej komunikacji. Warsztaty prowadziły mgr Agnieszka Urbaś oraz mgr Monika Ziemian–Kozak z Tarnowskiego Towarzystwa Profilaktyki Społecznej.
Wiele nieporozumień w relacjach interpersonalnych jest wynikiem nieprawidłowego przebiegu procesu komunikacji. Niewłaściwe odczytanie intencji czy ukryte oczekiwania to trudności, których doświadcza wielu z nas w codziennym życiu. O efektywnej komunikacji można mówić wówczas, kiedy treść wypowiedzi jest zrozumiana zgodnie z intencjami nadawcy przekazu. Uczestnicy warsztatów mogli przekonać się jak ważna jest taka umiejętność.
Zajęcia rozpoczęły się „przełamywaniem pierwszych lodów” – czyli ćwiczeniem, w którym zadaniem uczestników było poznanie się nawzajem. W części teoretycznej spotkania uczestnicy zostali zapoznani z teorią komunikacji interpersonalnej, między innymi z pracami Friedemanna Schultza von Thuna, które dotyczą sztuki rozmawiania i analizowania zaburzeń procesu komunikacji.
W części ćwiczeniowej studenci analizowali w jaki sposób odbierają skierowane bezpośrednio do nich komunikaty oraz jak na nie odpowiadają. Ich zadaniem była odpowiedź na pytanie jak radzą sobie w codziennym porozumiewaniu się z innymi ludźmi?
Warsztaty zakończyło badanie ankietowe, którego celem była ocena sposobu interpretacji przez uczestników spotkania komunikatów wysyłanych im przez innych.
– Dziękujemy Pani mgr Agnieszce Urbaś, Pani mgr Monice Ziemian–Kozak z Tarnowskiego Towarzystwa Profilaktyki Społecznej w Tarnowie za przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów oraz Pani mgr Marcie Falińskiej za pomoc w organizacji tego spotkania. Warsztat był zarówno ciekawy, jak i potrzebny dla nas, jako przyszłych pedagogów. Komunikacja z drugim człowiekiem jest ważnym elementem w codziennym życiu. Myślę, że po tym spotkaniu studentki zwrócą większą uwagę na to w jaki sposób słuchać innych i jak mówić, aby być słuchanym – stwierdza Joanna Zaklikiewicz Prezes „Paidagogos”.