„Muzyka i tańce etniczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej” to tytuł przewodni warsztatów zorganizowanych przez Naukowe Koło Pedagogiczne „Paidagogos” 16 grudnia 2014 r . Warsztaty prowadziła opiekun Koła mgr Marta Falińska.
Ruch stanowi przestrzeń łączącą dziecko z otaczającym go światem. Z jednej strony ma on istotne znaczenie dla rozwoju osobowości człowieka, z drugiej może stać się istotnym elementem terapii, ponieważ znosi napięcie mięśniowe, emocjonalne, daje odprężenie, wyzwala ekspresję i poczucie własnej wartości i pewności. Ruch przy muzyce rozwija także kreatywność, integruje człowieka wewnętrznie i otwiera na twórcze poszukiwania. Pośrednio wpływa także na samoocenę.
– Muzyka i ruch stanowią fantastyczny sposób zaspokajania ogromnej potrzeby ruchu i zabawy. Poruszając się zgodnie z nakazami muzyki, odczuwa się ją bardziej aktywnie, łatwiej rozumie jej charakter. Stanowi także rzeczywisty sposób kontaktu ze sztuką – mówi prowadząca, mgr Marta Falińska.
Muzyka etniczna związana jest ze zwyczajami, obrzędami charakterystycznymi dla określonych grup etnicznych, np. oryginalne nagrania Nigeryjczyków, Aborygenów, Eskimosów, Kurpiów itp. W ramach zajęć z najmłodszymi wykorzystać można także muzykę inspirowaną wpływami etnicznymi np. jazz, blues, reggae. Elementy etniczne określane jako „muzyka źródeł” pojawiały się np. w muzyce pop w latach 90. XX w.
Podczas warsztatów wykorzystano muzykę folkową, klasyczną, ludową, filmową i ludów afrykańskich. Uczestnicy mogli przekonać się jak bogaty repertuar muzyczny można wykorzystywać w pracy z dziećmi. Pokazano także w jaki sposób połączyć zajęcia taneczne z plastyką. W trakcie warsztatów uczestnicy wykonali wachlarze, które wykorzystano później w tańcu obok gotowych kolorowych chust.