Pedagogika zabawy jest pomocniczą metodą pracy z dziećmi. Dostarcza nauczycielom i wychowawcom wielu nowych, kreatywnych pomysłów w pracy z dziećmi. Bazuje na zabawach, które oddziałują na sferę emocjonalną człowieka i sprzyjają ujawnianiu pozytywnych uczuć, a przy tym zapewniają dobrowolność uczestnictwa, unikają rywalizacji, wspomagają samodzielną, spontaniczną aktywność i kreatywność, usprawniają komunikację, uczą współpracy w grupie, pozwalają właściwie kształtować samoocenę dziecka, wzmacniają poczucie bezpieczeństwa
Metodę pedagogiki zabawy wykorzystały członkinie Naukowego Koła Pedagogicznego „Paidagogos” podczas spotkania z dziećmi klasy drugiej Szkoły Podstawowej nr 17 w Tarnowie-Mościcach w dniu 24 stycznia 2014 roku. Warsztaty przeprowadzone zostały pod tytułem „Pedagogika zabawy, jako ciekawy sposób integracji grupy”. Na zajęciach prowadzonych przez studentki obecna była wychowawczyni klasy, pani mgr Wiesława Krysa.
Studentki rozpoczęły warsztaty od zabaw, w trakcie których wszyscy uczestnicy lepiej się poznali. Ćwiczenia ruchowe, które wprowadzono w drugiej części spotkania miały na celu rozwijanie orientacji przestrzennej oraz aktywności twórczej, która jest niezwykle ważna w rozwoju i kształtowaniu umiejętności dzieci w okresie wczesnoszkolnym. Ćwiczenia te wyzwoliły u dzieci spontaniczne reakcje i przyniosły mnóstwo radości. Kolejnym etapem były zabawy integracyjne, polegające na kształtowaniu więzi grupowych, zachęcaniu do współdziałania i tworzeniu przyjaznej atmosfery.
– Dzieci z ogromnym zaangażowaniem brały udział z zabawach prowadzonych przez członkinie Koła. Mamy nadzieję na kontynuowanie współpracy poprzez podobne inicjatywy. Dziękujemy Dyrektorowi Zespołowi Szkół Ogólnokształcących Panu dr Markowi Smole za możliwość przeprowadzenia warsztatów, a wychowawczyni klasy drugiej Pani mgr Wiesławie Krysie za otwartość. Dziękujemy także Pani mgr Marcie Falińskiej z Katedry Nauk o Wychowaniu, która towarzyszyłam nam podczas warsztatów – podsumowuje Joanna Zaklikiewicz prezes „Paidagogos”.