Nakładem wydawnictwa Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie ukazały się cztery monografie przygotowane przez pracowników Katedry Zarządzania oraz Katedry Nauk o Wychowaniu. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z ich treścią i zakupu. Sprzedaż książek prowadzi Biblioteka uczelniana (ul. Waryńskiego 14, Tarnów, tel. 14 65 65 553, biblio@www.mwse.edu.pl). Książki można także zamówić online, korzystając z formularza zamówieniowego.
Leszek Kozioł, Kazimierz Barwacz: Koncepcja ładu korporacyjnego sektora przedsiębiorstw komunalnych, Tarnów 2016, cena 45 zł
Spis treści (pdf)
Monografia skupia się na problematyce kształtowania systemu nadzoru korporacyjnego determinującego niezakłócone funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa. Nawiązuje do koncepcji interesariuszy i teorii kontraktualnej przedsiębiorstwa, sięgając zarówno do doświadczeń krajów rozwiniętych, literatury krajowej, jak i wyników badań własnych.
Celem książki jest opracowanie modelu systemu nadzoru właścicielskiego przedsiębiorstw sektora komunalnego oraz wskazanie zasad i warunków jego implementacji. Szczególną uwagę Autorzy zwrócili na prezentację oceny efektywności mechanizmów zarządczych i nadzorczych przedsiębiorstwa komunalnego.
Leszek Kozioł, Zenon Muszyński, Andrzej Kozina: Wybrane problemy zarządzania stosunkami i warunkami pracy w przedsiębiorstwie, Tarnów 2016, cena 43 zł
Spis treści (pdf)
Książka skupia się na problematyce zarządzania systemem pracy determinującym niezakłócone funkcjonowanie oraz rozwój przedsiębiorstwa. Nawiązuje do koncepcji partnerstwa społecznego oraz zasad ergonomii w zarządzaniu zespołami ludzkimi w obszarze stosunków i warunków pracy. Podkreśla, że dialog i kooperacja oraz zgodność warunków pracy ze standardami ergonomii leżą w interesie firmy i pracowników.
Celem monografii jest zbadanie, jak dokonujące się zmiany i przekształcenia systemu społeczno-gospodarczego kraju wpływają na pracę człowieka w organizacji. Szczególnie jest nim analiza czynników oddziałujących na motywację i wydajność pracy pracownika oraz warunków stanowiących „środowisko ergonomiczne” człowieka pracującego. Ma ona dwa zadania: jednym jest poszukiwanie metod ekonomiczno-organizacyjnych i środków psychologicznych zwiększania efektywności działania organizacji gospodarczych, a drugim dążenie do osiągnięcia odpowiedzialności między potrzebami człowieka pracującego w warunkach pracy. Chodzi zwłaszcza o to, aby optymalizować „środowisko ergonomiczne” i relację przełożony–podwładny stwarzane przez przedsiębiorstwo. Osiągnięcie takiej odpowiedzialności stanowi ważny problem współczesnych przedsiębiorstw. Dlatego też dużą uwagę Autorzy zwrócili na prezentację doświadczeń rozwiniętych krajów europejskich.
Leszek Rudnicki: Zachowania finansowe konsumentów, Tarnów 2016, cena 48 zł
Spis treści (pdf)
Problematyka zachowań finansowych konsumentów jest w zasadzie nieobecna w literaturze przedmiotu i to zarówno krajowej, jak i zagranicznej. Zachowania te są zwykle poruszane przy okazji badań nad szeroko pojętą problematyką zachowań konsumentów. Szerszym zainteresowaniem cieszą się jedynie tylko niektóre obszary zachowań finansowych, takie jak oszczędzanie czy zaciąganie zobowiązań finansowych.
Zasadniczym celem autora niniejszej książki jest przedstawienie prawidłowości występujących w postępowaniu konsumentów w procesie gospodarowania finansami w obszarze gospodarstw domowych oraz na rynku finansowym. Ponadto zamierzeniem było ukazanie roli czynników psychologicznych, personalno-demograficznych, społeczno-kulturowych i ekonomicznych w kształtowaniu zachowań finansowych konsumentów.
Jan Rajmund Paśko (red.): Relacje uczeń – nauczyciel we współczesnej szkole, Tarnów 2016, cena 47 zł
Spis treści (pdf)
Problem relacji ucznia z nauczycielem i zależności odwrotnej jest tematem aktualnym od początków istnienia „stanowiska” nauczyciela. Pojawiał się on już w starożytności i ulegał zmianom wraz z rozwojem cywilizacji i coraz większymi prawami jednostki do posiadania własnych poglądów, które można było swobodnie przedstawiać. Problem relacji uczeń – nauczyciel jest wielopłaszczyznowy i do tej pory nie posiada uniwersalnych rozwiązań. Inne są relacje w kontekście uczeń – nauczyciel przedmiotu, a inne na zajęciach pozalekcyjnych.
Problem dodatkowo komplikuje fakt, że wprawdzie mówi się o relacji ucznia i nauczyciela, lecz nie podkreśla się przy tym, iż relacja ta może być inna, gdy miejsce jednego ucznia zajmie inny. Relacja pomiędzy grupą uczniów, jaką jest klasa, a nauczycielem zależna jest od osobowości nauczyciela. Wystarczy, że zmieni się nauczyciel, a dotychczasowe relacje ulegają zmianie.