Metodę ruchu rozwijającego poznawali w praktyce uczestnicy warsztatów zorganizowanych przez Naukowe Koło Pedagogiczne „Paidagogos” 28 lutego 2014 roku. Zajęcia prowadziła mgr Marta Falińska – asystent w Katedrze Nauk o Wychowaniu. Głównym celem warsztatów było ukazanie, w jaki sposób ruch wpływa na świadomość własnego ciała, a także dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu.
Nazwa metody – ruch rozwijający – odzwierciedla jej główne założenia, czyli rozwijanie świadomości własnego ciała i otaczającej nas przestrzeni, usprawnianie ruchowe, dzielenie przestrzeni z innymi osobami oraz nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu za pomocą ruchu i dotyku.
Stosowana jest przede wszystkim w celu wspomagania rozwoju psychoruchowego dzieci oraz w terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie i fizycznie, stymulując rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy. Jednak możliwości korzystania z niej są praktycznie nieograniczone, bowiem może być stosowana w każdym wieku i bez względu na poziom rozwoju umysłowego, fizycznego i ruchowego. Weszła do powszechnego użytku w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, rehabilitacyjnych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju psychicznego i fizycznego. Udział w zajęciach prowadzonych metodą ruchu rozwijającego ma też na celu wspieranie prawidłowego rozwoju psychoruchowego dzieci bez zaburzeń.
– Udział w zajęciach pozwolił na poznanie w praktyce nowych form pracy z dziećmi. Lepiej zintegrowaliśmy się jako zespół. Wspólna zabawa pozwala na uświadomienie sobie swoich ograniczeń ale też mocnych stron. Mamy nadzieję na kolejne zajęcia o podobnym charakterze – mówi uczestnicząca w warsztatach Marta Król-Blacha, wiceprezes Koła „Paidagogos”.